Rzecznik ds. Równych Szans nie stwierdził dyskryminacji studentów KTU ze względu na płeć

Według skarżącego podczas konferencji na temat informatyki nauczano posługiwania się programem do obróbki zdjęć. Mężczyźni zostali poproszeni o użycie swojego zdjęcia i nałożenie na nie czarno-białego filtra za pomocą aplikacji. Tymczasem kobietom polecono „wymalować” twarze na zdjęciu. Według wnioskodawcy, zapytany o możliwość wykonania zadania innego niż płeć, zalecono wykonanie go zgodnie z instrukcją. Służbę poproszono o ocenę, czy klasyfikacja uczniów według płci jest sprawiedliwa i dopuszczalna przez instytucję edukacyjną.

Rzecznik ds. Równych Szans Birutė Sabatauskaitė poprosiła uniwersytet o wyjaśnienie, czy i dlaczego mężczyźni i kobiety otrzymywali różne zadania podczas zajęć z informatyki, czy studenci mogli wybrać zadanie nieprzypisane do równania i czy uczniowie byli oceniani za to zadanie.

Uczelnia poinformowała, że ​​w pracy laboratoryjnej, która wprowadza w środowisko edytora graficznego, tak naprawdę przedstawiła dwa rodzaje zadań i napisała: „Podświetl lub wymaluj (jeśli wybrane zdjęcie to dziewczyna) lub zrób częściowo czarno-białe zdjęcie (jeśli zdjęcie przedstawia chłopca)”, ale były to jedynie zalecenia doradcze. Z odpowiedzi udzielonej przez uczelnię wynika, że ​​część studentów wybrała inną opcję niż zalecana. Stwierdzono również, że zadanie wykonane przez studenta lub studentów było oceniane, a wybrana opcja wykonania zadania nie miała wpływu na ocenę.

W celu doprecyzowania informacji uczelnia udostępniła studentom film wyjaśniający pracę laboratoryjną i zadanie praktyczne. Nagranie potwierdziło, że zadanie pracy laboratoryjnej było odczytywane tylko w trakcie kursu i nie podkreśla się możliwości wyboru różnych opcji.

W trakcie dochodzenia Rzecznik ds. Równych Szans ocenił, czy zadania laboratoryjne z podziałem na płeć naruszają Ustawę o równych szansach dla kobiet i mężczyzn. Ustawa stanowi, że instytucje edukacyjne i naukowe muszą zapewnić kobietom i mężczyznom równe szanse w rozwoju umiejętności zawodowych i praktycznego doświadczenia zawodowego, a także równe warunki kobiet i mężczyzn w ocenie wiedzy. Prawo wymaga również od instytucji edukacyjnych i szkoleniowych zapewnienia, że ​​programy nauczania i podręczniki nie promują dyskryminacji kobiet i mężczyzn.

Ponieważ, zgodnie z informacjami przekazanymi przez uczelnię, płeć i wybrana na misję opcja nie miały znaczenia dla oceny studenta lub studentów, kontroler uznał, że nie ma przesłanek wskazujących na naruszenie równości szans na podstawie płci. zróżnicowana ocena. Niemniej jednak argumentuje, że opis stanowiska pracy jest mimo wszystko sformułowany w taki sposób, że kobietom i mężczyznom przypisuje się różne zadania, a definiowanie różnych zadań jest uważane za nierówne dla kobiet i mężczyzn w trakcie procesu zatrudnienia.

„Nagranie z objaśnieniem zadania mocno spekuluje, że dziewczyny prawdopodobnie będą chciały częściej nosić makijaż, a faceci nie będą chcieli nosić makijażu do swojego zdjęcia. W tym przypadku różne zadania dla kobiet i mężczyzn wydają się być wybrane w oparciu o stereotypy, że piękno i makijażu są ważne dla kobiet, a edycja zdjęć jest ważna dla zmiany wyglądu kobiet, i że nie są one lub nie powinny dotyczyć mężczyzn Chciałbym, aby środowisko akademickie nie tylko powstrzymało się od utrwalania stereotypów płciowych i przydzielania zadań w oparciu o płeć, ale także do zmiany nastawienia do postaw wobec płci” – mówi Birutė Sabatauskaitė.

Również w trakcie studiów przyjętyże opis stanowiska pracy w laboratorium przewiduje promowanie dyskryminacji ze względu na płeć, a tym samym bezpośrednio dyskryminuje uczniów ze względu na ich płeć. Kontroler zwrócił się do Uniwersytetu o zaprzestanie naruszeń równych szans. W odpowiedzi na tę decyzję Uczelnia rozważyła propozycje i zrewidowała opis przedmiotowego zadania laboratoryjnego – nie ma już podziału zadań na płeć.

Brinley Hamptone

„Myśliciel. Miłośnik piwa. Miłośnik telewizji. Zombie geek. Żywności ninja. Nieprzejednany gracz. Analityk.”

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *