Jak czytamy w komunikacie, podczas wydarzenia zorganizowanego przez Stowarzyszenie Wspierania Pacjentów Onkologicznych (POLA) całą uwagę skupiono na problemie braku współpracy pomiędzy lekarzem a pacjentem oraz poszukiwaniu sposobów jego rozwiązania.
Konferencję odbywającą się w Sejmie Republiki Litewskiej otworzył Minister Zdrowia Republiki Litewskiej prof. Aurelijus Veryga i przewodniczący Komisji ds. Zdrowia Sejmu Republiki Litewskiej dr. Agnė Širinskienė gratuluje. Prof. A. Veryga wskazał, że nie wątpi w aktualność problemu i zgodził się, że należy o nim szerzej rozmawiać. „Chciałabym podziękować pacjentom i aktywnym organizacjom za bardzo konstruktywne podejmowanie tych kwestii oraz pomoc politykom zajmującym się ochroną zdrowia i lekarzom w zrozumieniu stanu pacjentów i ich problemów” – powiedziała Minister Zdrowia. Profesor cieszył się, że POLA zwróciła uwagę na brak jakości komunikacji pomiędzy lekarzem a pacjentem i świadomie próbowała go zaradzić.
„Dobra komunikacja niesie ze sobą wiele korzyści – pacjenci lepiej przestrzegają zaleceń terapeutycznych, spada liczba skarg do sądu, poprawia się środowisko pracy” – profesor Uniwersytetu w Cambridge, prof. onkolog. Roberta J. Thomasa. Brytyjski gość poradził lekarzom, aby wysłuchali życzeń pacjentów. Poparła go także konsultantka ds. zarządzania placówką medyczną Kerry Halferty Hardy, która podkreśliła, że lekarz musi ocenić to, co pacjent wie i chce wiedzieć, ale pacjent musi umieć słuchać. Tylko dzięki wzajemnej współpracy pacjenci otrzymają najlepsze leczenie.
„Kiedy zachorujemy, rozumiemy, że jedna osoba nie może podjąć decyzji” – powiedział Łukasz Rzeczkowski. Osoba publiczna stworzyła platformę Trustedoctor, która pozwala pacjentom podejmować właściwe decyzje dotyczące leczenia i konsultować się z najlepszymi specjalistami w swojej dziedzinie. Polski gość pochwalił fakt, że tego typu platforma znacznie pomaga pacjentom w uzyskaniu trafniejszej diagnozy, leczenia i wsparcia w dowolnym momencie, ale zgadza się, że nie zastępuje otwartej i żywej komunikacji.
Aurimas Pečkauskas, członek zarządu Stowarzyszenia Młodych Lekarzy, przypomniał, że dobry lekarz nie może być tylko specjalistą. Przytoczył przegląd systematyczny z 2014 roku, w którym podsumowując 59 badań, wykazano, że problemy z komunikacją są drugą najczęstszą przyczyną (13,7%) skarg pacjentów w systemie opieki zdrowotnej. Anestezjolog-resuscytator z doświadczeniem zdobytym w Wielkiej Brytanii podkreślił znaczenie lekarza jako dobrego komunikatora i konieczności poświęcania wystarczającej ilości czasu na otwartą rozmowę z pacjentem i jego bliskimi.
Wiceprezydent POLA Gediminas Žižys, reprezentując oczekiwania pacjentów, przedstawił działania POLA mające na celu poprawę komunikacji pomiędzy lekarzem a pacjentem. Ciągła edukacja pacjentów i młodych lekarzy w zakresie komunikacji, różnorodnych publikacji informacyjnych oraz od 1 listopada. Rusza bezpłatne poradnictwo prawne i psychologiczne dla pacjentów onkologicznych – to tylko część zaplanowanych działań.
Dyrektor Generalny Klinik Kowieńskich Litewskiego Uniwersyteckiego Szpitala Nauk o Zdrowiu, prof. Renaldas Jurkevičius podkreślił znaczenie umieszczenia pacjenta w centrum całego zespołu organizującego leczenie, nie zapominając o celu, jakim jest lepsza komunikacja zarówno między samymi specjalistami ds. zdrowia, jak i między pielęgniarkami a pacjentami.
Jolanta Žilinskienė, wykładowczyni na Wydziale Psychologii Zdrowia LSMU, miała nadzieję, że dzięki tej konferencji każdy oddział szpitala będzie miał zatrudnionego na pełen etat psychologa, który będzie dbał o dobrostan psychiczny pacjentów i lekarzy.
Prof. Feliksas Jankevičius, dyrektor Narodowego Instytutu Onkologii, podkreślił, że podstawą współczesnej medycyny nie jest już tylko diagnoza i leczenie, ale kluczowa jest jakość komunikacji.
Šarūnas Narbutas, Prezes POLA, który moderował dyskusję, podsumował, że lekarze i pacjenci powinni słuchać się nawzajem życzeń, nigdy nie przestawać uczyć się komunikacji i poświęcać tej współpracy odpowiednią ilość czasu.
W wydarzeniu zorganizowanym przez POLA wzięło udział 170 pacjentów, lekarzy, dyrektorów placówek, przedstawicieli instytucji, dziennikarzy, psychologów, naukowców, polityków zajmujących się ochroną zdrowia. Podczas konferencji „Jak usprawnić komunikację lekarz-pacjent?” wyrażone myśli i pomysły nie zostaną zapomniane – rozpocznie się ich realizacja. Organizacje pacjentów, lekarze i inne instytucje są gotowe współpracować na rzecz poprawy relacji pacjent-lekarz i jakości współpracy.
Nagranie z wydarzenia można obejrzeć:
http://media3.lrs.lt/_16_84_8221
https://www.youtube.com/watch?v=af0bgw5ecw8
„Ekstremalny gracz. Popkulturowy ninja. Nie mogę pisać w rękawicach bokserskich. Bacon maven. Namiętny badacz sieci. Nieprzepraszający introwertyk.”