Tej wiosny mija dokładnie 160 lat od rozpoczęcia budowy kolei na Litwie. Z tej okazji na dworcu w Kownie otwarta została wystawa fotografii historycznej „Stacja Kownie 1859-2019: od początków kolei do europejskiej trasy „Rail Baltica”.
Budowę pierwszej linii kolejowej na Litwie Turmantas-Wilno-Marcinkonys z odgałęzieniem Lentvaris-Kaunas-Kybartai (Virbalis) rozpoczęto 160 lat temu, pod koniec marca 1859 roku. Linia ta wchodziła w skład carskiej rosyjskiej linii kolejowej łączącej St. Petersburga do Warszawy.
Pierwszą publiczną (tymczasową) stację w Kownie otwarto w 1861 r. 11 kwietnia, kiedy zaczęły kursować pociągi na oddziale Kowno-Virbali. Stacja ta znajdowała się na lewym brzegu Niemna, w dzisiejszej Fredzie, gdyż nie wybudowano jeszcze mostu kolejowego nad Niemnem. Stacja ta nazywana jest w ówczesnych dokumentach „tymczasowym wejściem na lewy brzeg Niemna”.
Za początek działalności publicznej obecnego dworca kolejowego w Kownie można uznać rok 1862, kiedy to otwarto ruch na moście kolejowym w Kownie.
Kiedy dworzec kolejowy w Kownie zaczął działać, od razu stał się ważnym ośrodkiem gospodarczym, kulturalnym i życia publicznego, a po ogłoszeniu przez Litwę niepodległości głównym mostem z obcokrajowcami. Stąd oficjalne delegacje litewskie wyjeżdżały za granicę i tam przyjmowano ważnych gości.
W czasie II wojny światowej dworzec został całkowicie zniszczony i odbudowany dopiero w 1953 roku.
Po odzyskaniu przez Litwę niepodległości Dworzec w Kownie zmienił się zarówno pod względem wyglądu zewnętrznego, jak i znaczenia. W 2005 roku zakończono remont kapitalny stacji, w 2015 roku po zakończeniu prac budowlanych na linii kolejowej „Rail Baltica” łączącej granicę państw Polski i Litwy z Kownie, pierwszy bezpośredni pociąg z Polski. przybył na stację. Ostatnia taka podróż odbyła się w 1939 roku.
Po zakończeniu projektu „Rail Baltica” Kowno stanie się ważnym międzynarodowym centrum logistycznym dla transportu towarów w korytarzach transportowych Wschód-Zachód i Północ-Południe. Wzrośnie także napływ turystów, gdyż podróż koleją przez kraje bałtyckie stanie się bardzo atrakcyjna: podróż z Poniewieża do Kowna zajmie 38 minut, z Wilna do Kowna – 36 minut, do Warszawy dojedzie się w prawie 5 godzin, do Rygi w 1,5 godziny godziny. i Tallinn – w 3,5 godziny.
Wystawa „Dworzec Kownie 1859-2019: od początków kolei do europejskiej trasy „Rail Baltica” prezentowana jest w głównej poczekalni Dworca w Kownie.
Od zawieszenia broni po deportacje
Oto kilka ważnych wydarzeń na stacji w Kownie.
1920 29 listopada na stacji kolejowej pomiędzy przedstawicielami rządów Litwy i II RP podpisano rozejm w Kownie.
w 1933 r. 17 lipca dostarczono wrak „Lituanicy”.
1937 9 maja Z Rygi wróciła litewska drużyna koszykówki mężczyzn, zwycięzca II Mistrzostw Europy w koszykówce.
w 1940 r. 30 lipca Delegacja przedstawicieli pod przewodnictwem Justosa Paleckiego odwiedziła Moskwę, gdzie 3 sierpnia na posiedzeniu Rady Najwyższej ZSRR przedstawiono wniosek Litwy o członkostwo w Związku Radzieckim.
W sierpniu 1940 r. japoński dyplomata Chiune Sugihara rozdawał wizy uchodźcom wojennym przed wyjazdem do Berlina w 1940 r. Z tej stacji w 1940 r. Po zajęciu Litwy przez Związek Radziecki mieszkańcy zostali deportowani na Syberię.
„Ewangelista kulinarny. Miłośnik podróży. Namiętny gracz. Certyfikowany pisarz. Fan popkultury”.