Główne wydarzenia i spotkania festiwalu odbędą się w sobotę 2 grudnia (sobota) w godzinach 10:30 – 19:30. Lokalizacja: Sala dydaktyczna Wileńskiej Wyższej Szkoły Technologii i Wzornictwa, ul. Olandų. 16, Wilno (wejście od ulicy Olandų)”. Wszystkie wydarzenia są bezpłatne i otwarte dla wszystkich, bez konieczności wcześniejszej rejestracji.
W godzinach 18:30 – 19:30 odbędzie się wieczór fotofilmowy z wręczeniem nagród. Podczas wieczoru, oprócz najlepszych fotorelacji z festiwalu, zaprezentowana zostanie twórczość fotografów, którzy odpowiedzialnie analizują aktualności.
W tym roku na Festiwal Wileński zaproszeni zostali finaliści konkursów festiwalowych:
dwóch włoskich kolegów: Cinzia Canneri i Maurizio Di Pietro. Festiwal prezentuje cykl Cinzii poświęcony systematycznemu stosowaniu okaleczania ciał kobiet podczas wojen jako strategii globalnej. Prezentowany projekt analizuje sytuację kobiet z Erytrei i Tigrayan, które uciekły przez granice trzech powiązanych geopolitycznie krajów: Erytrei, Etiopii i Sudanu. Maurizio Di Pietro przedstawia dwie serie. Pierwsza dotyczy różnych owadów jako możliwego rozwiązania i „żywności przyszłości”. Drugie dotyczy tego, jak śmierć wkraczając w życie człowieka, tymczasowo zaciera granice i bezpieczeństwo, które powoli kształtują się z biegiem czasu. Maurizio dedykuje ten odcinek swojej mamie i tacie.
Zohreh Saberi, zwyciężczyni międzynarodowego konkursu World Press Photo, irańska fotografka
Siergiej Stroitelew opuścił kraj agresora po rozpoczęciu wojny i obecnie mieszka w Niemczech. Na festiwalu prezentowany jest jego cykl zdjęć poświęcony trzęsieniu ziemi w Turcji.
Sefa Eyol jest turecką fotografką, która obecnie studiuje fotoreportaż w Danii (Duńska Szkoła Mediów i Dziennikarstwa),
Wojciech Grzedziński, polski fotograf. Na jego festiwalu i festiwalu Sefy Eyola prezentowane są historie o wojnie na Ukrainie.
Przyjedzie także dwóch gości festiwalowych:
Sigrid Nyaagard, fotoedytorka i fotografka duńskiej gazety Daily Information, podzieli się w swoim przemówieniu swoimi pomysłami i doświadczeniami na temat sztucznej inteligencji i fotoreportażu.
Patrick Wack, francuski stypendysta, koncentruje się na tworzeniu długoterminowych projektów, łącząc tradycyjny styl dokumentalny z bardziej subiektywnym i kontemplacyjnym opowiadaniem historii. Jego prace poruszają takie tematy, jak represje wobec mniejszości, transformacja miast, Rosja w czasie wojny, rozwój Chin i regeneracja po konflikcie.
„Myśliciel. Miłośnik piwa. Miłośnik telewizji. Zombie geek. Żywności ninja. Nieprzejednany gracz. Analityk.”