Zdjęcie: Judita Grigelyts (V).
Na Litwie, podobnie jak w wielu krajach Europy, bez sezonowych kosztów podróży, najbardziej spadły wydatki na rozrywkę, restauracje, transport, żywność w sklepach i usługi, wynika z danych brytyjskiego programu finansowego Revolut.
Jedynym obszarem, w którym wydatki pozostały takie same, jest dostęp do opieki zdrowotnej. Litwini wydali o 13% mniej na restauracje, rozrywkę i transport, 8% mniej na artykuły spożywcze i różne usługi, 6% mniej na różne zakupy, 4% mniej na rachunki za media.
W ciągu roku, jeśli porównamy wydatki z wrześniem ubiegłego roku, wzrosły one o 11%. Najsilniejszy wzrost odnotowano w kategorii żywność: we wrześniu wydatki na żywność wzrosły o 19%, a wydatki na służbę zdrowia o 13% więcej niż w tym samym okresie ubiegłego roku. W niektórych kategoriach sklepów Litwini wczesną jesienią wydali więcej ze względu na wydatki szkolne: o 11% więcej kupili w księgarniach, o 3% więcej w sklepach z elektroniką i o 4% więcej na usługi dentystów i ortodontów niż miesiąc temu.
Z początkiem kolejnej jesieni wzrosły także niezbędne wydatki: czesne, subskrypcje treści cyfrowych, wydatki na czytanie komputerowe. Pozostałe wydatki związane z makijażem szkolnym (buty, ubrania) spadną we wrześniu, a nie nieznacznie, natomiast wzrost przewidywany jest na odzież i rzeczy używane na pchlich targach.
We wrześniu trendy oszczędzania dominowały także w innych częściach Europy: na sąsiedniej Łotwie wydano o 3% mniej, w Estonii o 1% i w Polsce o 8% w porównaniu z sierpniem. We wrześniu spożycie spadło o 6% na Ukrainie, o 2% w Chorwacji, o 7% w Rumunii, o 2% w Słowenii i o 4% na Słowacji. W Europie Zachodniej i Południowej ludzie będą się zachowywać tak samo: w Hiszpanii i Francji dozwolone jest 13% mniej, we Włoszech 9%, w Wielkiej Brytanii 8%, w Niemczech 5%, w Irlandii 4%, w Portugalii 3% mniej niż ostatni rok.
Wybierz firmy i tematy, które Cię interesują, a my powiadomimy Cię w osobistym biuletynie, gdy tylko pojawią się one w Business, Sodra, Registry Center itp. w altówkach.
Motyw handlowy
„Myśliciel. Miłośnik piwa. Miłośnik telewizji. Zombie geek. Żywności ninja. Nieprzejednany gracz. Analityk.”