Elona Muska. Zdjęcie: Gonzalo Fuentes (Reuters/Scanpix).
Platforma internetowa X, wcześniej znana jako Twitter, charakteryzuje się najwyższym odsetkiem dezinformacji spośród wszystkich międzynarodowych sieci społecznościowych, stwierdził we wtorek wyższy rangą urzędnik w pilotażowej analizie Unii Europejskiej.
Analiza przeprowadzona na przestrzeni trzech miesięcy w trzech państwach członkowskich UE – Hiszpanii, Polsce i Słowacji – wykazała, że jest to dezinformacja, stwierdziła wiceprzewodnicząca Komisji Europejskiej Vera Jourova.
Twitter był jedną z kilkudziesięciu firm zajmujących się mediami społecznościowymi, które po uruchomieniu w 2018 r. przystąpiły do dobrowolnego kodeksu postępowania. Jednak po zakupie firmy przez amerykańskiego potentata Elona Muska, który zmienił nazwę na X, firma wycofała się z tego europejskiego kodeksu.
„X, dawniej Twitter, który nie jest już kodowany, to platforma o najwyższym wskaźniku fałszywych wiadomości i dezinformacji” – stwierdziła V. Jourova.
Wypowiadała się po tym, jak 44 firmy, które nadal są sygnatariuszami kodeksu postępowania, w tym należąca do Facebooka Meta, Google będąca właścicielem YouTube i należąca do Chin TikTok, przedstawiły swoje pierwsze pełne raporty dotyczące zgodności.
Chociaż kodeks jest dobrowolny, niektóre jego aspekty są częścią nowego prawodawstwa UE zwanego ustawą o usługach cyfrowych, które weszło w życie w zeszłym miesiącu i przewiduje wysokie kary w wysokości do 6% dla firm za naruszenia. obrót międzynarodowy.
„E. „Musc wie, że odejście od kodeksu postępowania nie pozwoli uniknąć opłat, ponieważ ustawa o usługach cyfrowych jest już w pełni egzekwowana” – powiedział urzędnik.
„Moja wiadomość na Twitterze brzmi: musicie przestrzegać tego surowego prawa. Będziemy obserwować, co robicie” – ostrzegła.
Walka Unii Europejskiej z dezinformacją zyskała na znaczeniu w miarę wzrostu świadomości o rosyjskich próbach wywarcia wpływu na europejską opinię publiczną w kontekście wojny na Ukrainie. Bruksela chce, aby platformy internetowe próbowały walczyć z dezinformacją przed wyborami europejskimi w czerwcu przyszłego roku.
Zabrania się powielania informacji agencji informacyjnej BNS w narzędziach informacji publicznej oraz na stronach internetowych bez pisemnej zgody UAB „BNS”.
Wybierz firmy i tematy, które Cię interesują – poinformujemy Cię w osobistym biuletynie, gdy tylko pojawią się one w „Verslo žinia”, „Sodra”, „Registrų centura” itp. w źródłach.
„Myśliciel. Miłośnik piwa. Miłośnik telewizji. Zombie geek. Żywności ninja. Nieprzejednany gracz. Analityk.”