Czytelnik Delfi napisał o wózku, który dwukrotnie się zepsuł. Zadaje pytanie, co w tej sytuacji powinien zrobić konsument: czy można ubiegać się o zwrot pieniędzy? A jeśli firma odmówi zwrotu pieniędzy, co w tej sytuacji zrobić?
„Wózek po zakupie został szybko zabrany do serwisu gwarancyjnego i naprawiony, gdyż adaptery nie trzymały – odpadło górne łóżeczko. Za drugim razem, gdy wózek się zepsuł, około miesiąca po pierwszej naprawie, zerwały się paski trzymające dziecko (na szczęście udało nam się złapać dziecko).
Skontaktowaliśmy się z firmą, która sprzedała wózek i poprosiliśmy o zwrot pieniędzy. Nie chcieliśmy drugi raz naprawiać wózka, gdyż obie awarie miały związek z bezpieczeństwem dziecka. Co się stanie, jeśli po naprawieniu czegoś coś pójdzie nie tak i dziecko upadnie? Wiadomo, że sam produkt jest kiepskiej jakości – nie jest naprawiany. Początkowo firma oferowała ponowną naprawę uszkodzonej części i wymianę kołyski na paski. Nam to nie odpowiada, ze względów bezpieczeństwa nie będziemy już korzystać z przewozu. Jak mam się zachować?” – pyta czytelnik.
Dalia Malinauskienė, dyrektor Departamentu Relacji Międzynarodowych i Public Relations Krajowej Służby Ochrony Praw Konsumentów, wyjaśniła, jak powinien zachować się konsument w takiej sytuacji. Okazuje się, że istnieje możliwość odzyskania pieniędzy.
„Konsument ma prawo kontaktować się ze sprzedawcą w sprawie jakości produktu w okresie gwarancyjnym (prawo przewiduje 2 lata gwarancji). Przede wszystkim konsument ma prawo żądać naprawy lub wymiany produktu .
Jeżeli: 1) Sprzedawca nie dokonał naprawy lub wymiany Produktu;
2) wady produktu występowały wielokrotnie;
3) brak towaru jest istotny;
4) sprzedawca oświadczył lub z okoliczności wynika, że w rozsądnym terminie nie naprawi lub nie wymieni produktu, co spowoduje duże niedogodności dla użytkownika;
konsument ma prawo żądać proporcjonalnego obniżenia ceny produktu albo odstąpienia od umowy sprzedaży i zwrotu zapłaconych pieniędzy. Ważne jest, aby użytkownik zwrócił się do sprzedawcy na piśmie i jasno przedstawił swoją reklamację.
W przypadku, gdy problemu ze sprzedawcą nie da się rozwiązać, użytkownik ma prawo zwrócić się do VVTAT o pozasądowe rozstrzygnięcie sporu. Ważne jest, aby wraz z wnioskiem dołączyć wszystkie niezbędne dokumenty (dowód zakupu, kontakt ze sprzedawcą, odpowiedź sprzedawcy (jeśli taka została otrzymana)), inne dostępne dowody.
Należy również wspomnieć, że o ile w umowie sprzedaży nie określono inaczej, okres gwarancji ulega przedłużeniu w zakresie, w jakim zakupiony produkt nie mógł być używany z powodu okoliczności niezależnych od kupującego (np. podczas gdy produkt był w naprawie ). )” – powiedziała D. Malinauskienė.
„Namiętny zwolennik alkoholu. Przez całe życie ninja bekonu. Certyfikowany entuzjasta muzyki. Fanatyk sieci. Odkrywca. Nieuleczalny praktyk twittera.”