Widzowie mogą doświadczyć cudów już od 10 maja w pierwszym kinie wirtualnej rzeczywistości „VR Cinema” w Wilnie.
„Ten nowy film będzie wyświetlany wyłącznie w naszym kinie wirtualnej rzeczywistości. Platforma taka jak VR CINEMA pomaga młodym twórcom pracującym nad innowacyjnymi produktami dotrzeć do większej liczby odbiorców. Zachęcam innych twórców, aby nie bali się pracować z technologiami wirtualnej rzeczywistości” – mówi Lukas Verpetinskas, założyciel i kierownik pierwszego kina wirtualnej rzeczywistości „VR Cinema”.
„Bajka” to inspirująca i wciągająca opowieść o paraleli między życiem a twórczością oraz o znaczeniu rodziny. W centrum fabuły filmu wirtualnej rzeczywistości znajduje się znany artysta, który dla swojej córki śledzi bajkę opartą na jego romansie z żoną. W opowieści król nieznanego kraju przywołuje swoich synów i ogłasza, że jeden z nich zostanie jego następcą. Król powierza im zadanie przejścia przez las pełen niebezpieczeństw i prób, pośrodku którego stoi marmurowy pałac z zwisającym ogniem. Najstarsi synowie gubią się w lesie, a najmłodszy zostaje uratowany. Z pomocą pięknej wróżki pokonuje wszelkie trudności i zostaje królem.
– To film dla całej rodziny. Dorosłych przyciągnie fabuła i styl filmu, młodszych może zainteresować część animacyjna. Główny widz „Pasaki” to ciekawski człowiek, który chce zobaczyć eksperymentalne kino z technologią VR – mówi Agnija Leonova, uznana reżyserka młodego pokolenia.
Fantazja i rzeczywistość łączą się dzięki połączeniu gatunków aktorskich i animacji
Pomysł na film zrodził się z poszukiwań opowieści, która mogłaby połączyć różne technologie – filmowanie i animację – i stworzyć połączenie między baśnią a rzeczywistością. Agnia Leonova i Oleg Nikolajenko znaleźli najodpowiedniejszy i najciekawszy pierwowzór artystki – historię jej życia można analizować i opowiadać poprzez jej własną twórczość. Fabuła rozwinięta jest w „Bajce”, ujawnione w niej postacie postaci są filmowo wyraziste i niezwykle wdzięczne formatowi wirtualnej rzeczywistości.
Historia „podróżuje” przez słynne obrazy artysty Gintarasa Gesevičiusa, w formie interaktywnej animacji wirtualnej rzeczywistości, następuje opowieść ojca z córką, a historia rodziny artysty splata się w formie filmu fabularnego 360°.
Główną rolę w filmie gra aktor Valentinas Novopolskis, a jego córkę zagrała Ieva Gladij. Grają także Justina Vanžodytė-Šurajeva i Kipras Mašidlauskas. Być może widzowie rozpoznają przestrzenie dworu Markučiai, w którym kręcono tę historię.
Jednym z celów filmu, zdaniem A. Leonovej, jest ciągłe eksperymentowanie z gramatyką kina VR, podążając za scenariuszem, w poszukiwaniu nowych środków wyrazu języka wizualnego, które pomogą stworzyć atrakcyjny i sugestywny film dla widza. Film wykorzystuje nowoczesne technologie. Animacja 2D osadzona w przestrzeni 3D. Tworzy poczucie rzeczywistości, jakby widz sam uczestniczył w wirze wydarzeń w tym filmie. Nieoczekiwanie widzowie mogli zdecydować o zakończeniu historii opowiedzianej w filmie, wybrać jedną z dwóch opcji – pozwolić bohaterom żyć w bajce lub skierować ich życie do rzeczywistości.
Do świata wirtualnej rzeczywistości – z doświadczeniem
Dla Agniji Leonovej, twórczyni „Pasaki”, tematyka technologii i science fiction nie jest żadną nowością. Dyrektorka litewskiego teatru stworzyła sztuki o sztucznej inteligencji „Y: Alice” i „Sapiens”, a jej sztuka „The Network” opowiada o relacji między człowiekiem a wirtualną rzeczywistością, szukając podobieństw między sztukami performatywnymi a technologiami interaktywnymi. Wiele jej prac jest inspirowanych jej zamiłowaniem do przyszłości i futurystycznymi tematami, często analizuje też relacje między twórcą a jego dziełem.
„Krok w kierunku technologii VR był dość logiczną decyzją, aby przejść od zainteresowania się nimi do spotkania z samą technologią, do poznania, jak można tworzyć dzieła sztuki w wirtualnej rzeczywistości” – wyjaśnia A. Leonova.
A. Leonova postanowiła wejść w świat wirtualnej rzeczywistości ze swoim mentorem, urodzonym na Ukrainie reżyserem Olegiem Nikołajenko. Pochodzący z Finlandii programista wcześniej pracował w teatrze, a ostatnie kilka lat spędził na tworzeniu projektów artystycznych VR przy użyciu Unity. Jego filmy były nominowane na festiwalach w Cannes, Tribeca i NewImages.
A. Leonova jest również bardzo wdzięczna producentom technologii interaktywnej GLUK MEDIA, którzy zgodzili się przeprowadzić ten artystyczny eksperyment i skompletowali kompetentny zespół do produkcji filmu.
Wspólne dzieło Agnii Leonovej, Olega Nikolajenko i GLUK MEDIA zostało wybrane do programu festiwalu „The Fine Arts Film festival” w Los Angeles. Litewscy widzowie będą mogli go zobaczyć w kinie wirtualnej rzeczywistości „VR Cinema” w Wilnie od 10 maja. Projekt jest w całości finansowany przez Litewskie Centrum Filmowe.
„Myśliciel. Miłośnik piwa. Miłośnik telewizji. Zombie geek. Żywności ninja. Nieprzejednany gracz. Analityk.”