Marius Skuodis, minister komunikacji. Zdjęcie: Judita Grigelyts (V).
Litwa musi zdecydować, jak szybko zwiększyć wolumen towarów przewożonych na Ukrainę nad Morze Bałtyckie, ale negocjacje z Komisją Europejską i Polską nie idą gładko – powiedział minister komunikacji Marius Skuodis.
Możemy dość szybko zwiększyć przepływ, niestety, muszę przyznać, te rozmowy nie idą tak dobrze, jak mogłyby, chociaż toczą się na wszystkich poziomach, powiedział w piątek dziennikarzom w Kłajpedzie pan Skuodis.
Przedstawiliśmy bardzo konkretne decyzje i jeśli chcemy to zrobić, jeśli chodzi nie tylko o Litwę, kraje bałtyckie czy Ukrainę, ale także decyzje innych instytucji, wystarczy, że zostaną zrealizowane. Są na stole w Komisji Europejskiej, są też na stole z naszymi polskimi kolegami – powiedział minister.
Według niego, przyspieszając przejście z Ukrainy na Litwę, Litwa przeniesie kontrolę celną i sanitarną ładunków na granicy ukraińsko-polskiej do portu w Kłajpedzie, a także nauczy się łatwiej śledzić ładunek na terytorium Polski.
Prostym sposobem jest przeniesienie wszystkich procedur celnych i sanitarnych do portu w Kłajpedzie, który możemy zorganizować dla ich przeprowadzenia poza granicami. Druga sprawa to śledzenie towaru w Polsce, proponujemy też rozwiązania usprawniające procedury – mówi Pan Skuodis.
W kwietniu minister mówił, że płynny transport Ukraińców promem z Litwy do Polski utrudniają kolejki na granicy ukraińsko-polskiej, a sytuacja na razie się nie zmieniła: Niestety nie widzę istotnej zmiany.
Po tym, jak Rosja podjęła decyzję o wycofaniu się w tym tygodniu z umowy o eksporcie ukraińskiego drewna przez Morze Czarne, prezydent Gitanas Nausda powiedział w poniedziałek w Brukseli, że dla eksportu drewna będzie poszukiwana alternatywa dla Morza Bałtyckiego.
Według pana Skuodisa nie tylko Litwa, ale także inne kraje bałtyckie rozmawiają z Polską i Komisją Europejską o przyspieszeniu przejścia na język ukraiński.
Z tego powodu wszystkie kraje bałtyckie rozmawiają ze swoimi sąsiadami, Polską i Komisją Europejską, a także z innymi stronami, prosząc o bardzo jasne i konkretne decyzje, które moglibyśmy podjąć teraz, bez dużych funduszy, aby przepływ był większy – powiedział Skuodis.
Dyrektor portu w Kłajpedzie, Algis Latakas, powiedział w zeszłym tygodniu, że przez port można przeładować kolejne 1,015 mln ton. ton ładunku, ale taka ilość jest mało prawdopodobna ze względu na problemy logistyczne, których rozwiązanie port Ukrainy z pewnością może przyjąć część ładunku.
[{„title”:”Lietuva atmeta Rusijos praym velninti ES sankcijas mainais grd eksport”,”url”:”https://vz.lt/verslo-aplinka/2023/07/20/lietuva-atmeta-rusijos-prasyma-svelninti-es-sankcijas-mainais-i-grudu-eksporta”,”category”:”ARTICLE”,”profiles”:[1057,1067,2140]};[1057,1067,2140]};[1014,1053,1057,1067,1633,2140]};[1057,1067,1633,2140]}]
Powielanie informacji agencji informacyjnej BNS w publicznych mediach informacyjnych i na stronach internetowych bez zgody UAB „BNS” jest zabronione.
Wybierz firmy i tematy, które Cię interesują, a my poinformujemy Cię w osobistym biuletynie, gdy tylko zostaną wymienione w Business, Sodra, Registry Center itp. w altówkach.
Motyw logistyki
„Myśliciel. Miłośnik piwa. Miłośnik telewizji. Zombie geek. Żywności ninja. Nieprzejednany gracz. Analityk.”