Przewoźnicy ostrzegają: W związku z wprowadzonymi w Polsce zakazami ponownie zwiększy się przepływ towarów na litewskiej granicy

Ponieważ nie ma już możliwości przewozu towarów w tranzycie przez Polskę, przewoźnicy z zagranicy, którzy dostarczają towary do klientów, będą zmuszeni wybierać najbliższe trasy – przejścia graniczne na granicy Litwy, Łotwy i Białorusi. Dlatego kierowcom ciężarówek zaleca się cierpliwość, gotowość do dłuższego stania w kolejce na granicy, wybieranie możliwie najkrótszych tras, z pominięciem kolejek, które znów mogą się znacznie wydłużyć.

Linava, krajowy związek litewskich przewoźników drogowych, ostrzega przed tym, przypominając, że podobna sytuacja miała miejsce na granicy z Litwą, kiedy Polska zamknęła w lutym ostatnie przejście graniczne dla ciągników z Białorusi, ale jak dotąd przyczepy z Białorusi, przyczepione do polskie ciągniki.

Według Zenona Buivydasa, sekretarza generalnego stowarzyszenia „Linava”, już wtedy był chyba największy kryzys w historii litewskiej granicy i sektora transportowego, bo nigdy nie było kolejek i tak długiego czasu oczekiwania na przekroczenie granicy. Dlatego ten przypadek nie jest wyjątkiem, dlatego wszyscy litewscy przewoźnicy i ich zagraniczni partnerzy muszą być przygotowani na jeszcze dłuższe oczekiwanie w kolejkach niż obecnie.

„Niewątpliwie po wprowadzeniu tego zakazu przez Polskę wzrosną przewozy tranzytowe na Litwie, które np. będą przewożone tranzytem przez Litwę do Europy Zachodniej. Zostaną przewiezieni po przyjeździe przez litewskie przejścia graniczne z Białorusią. Albo przyjadą z Łotwy, gdzie będą wjeżdżani przez przejścia graniczne tego kraju z Białorusią.

To właśnie z tego powodu ich obciążenie wzrośnie, a kierowcy ciężarówek będą zmuszeni stać w kilometrowych kolejkach. Dlatego prosimy truckerów i przewoźników o cierpliwość, aby starannie planowali swoje trasy, wybierając najmniej ruchliwe w danym momencie przejścia graniczne. Bardzo realne jest, że sytuacja kryzysowa, taka jak ta z lutego, może się powtórzyć, co będzie wymagało ogromnych zdolności organów celnych i innych instytucji do jej opanowania – mówi Z. Buivydas.

Stowarzyszenie „Linava” zwraca uwagę, że obecnie najdłuższe kolejki są na przejściu granicznym w Miedninkach, gdzie jest obecnie ponad 450 ciężarówek i trzeba czekać 44 godziny, a najkrótsze kolejki są na przejściu granicznym Lavoriškii, gdzie średnio po 9 godzinach. 90 ciężarówek czeka.

Becket Edwardsone

„Ewangelista kulinarny. Miłośnik podróży. Namiętny gracz. Certyfikowany pisarz. Fan popkultury”.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *