„Była to ostatnia rezydencja, jaką zorganizowaliśmy w siedzibie Cirko Sapiens. Thiago i Roberto skończyli wówczas niedawno szkołę brazylijską, jedną z najstarszych i najsilniejszych szkół cyrkowych na świecie. zakochali się we współczesnym cyrku i podróżować do Europy, nie znając nikogo.
Zanim zaczęli przygotowywać przedstawienie, mieli już około 40 minut materiału, zupełnie nowy język cyrkowy, który łączyła tylko dogłębna wiedza o tym, o co w tym wszystkim chodzi. Ta przemowa była imponująca, ale ciągle wspominali, że sztuka ma być o relacji między dwojgiem ludzi… w kontekście politycznym. Więc powiedziałem ok, zobaczymy co się stanie w Paryżu.
Dopiero gdy zabrałem ich na lotnisko, aby zdążyć na samolot, odkryłem historię, której nie znałem. Okazuje się, że kiedy Portugalia transportowała niewolników do Brazylii, ich historia została wymazana, a nawet nazwiska zostały zmienione po przyjeździe. W ten sposób odkryłem inny kontekst, którego nie znałem: w Brazylii znamy lub nie znamy historii jego rodziny, w zależności od koloru skóry. Tak się składa, że mój ukochany Thiago ma „wspólne” nazwisko, a jego babcia jest jego najstarszą znaną krewną, podczas gdy Roberto (również ukochany) wie, że jego rodzina pochodzi z Anglii, ale nie mówi w tym języku.
I oto jestem w Paryżu – przedstawienie zaczyna się od bardzo mocnych obrazów niewolnictwa. Używana jest ta sama lina, którą próbowano rozebrać w Kownie. I cały pokaz jakby nabrał prawdziwej formy” – powiedział Gildas Aleksa, kurator programu „Circulation”, który wziął udział w spotkaniu platformy „Circusnext” w Paryżu na krótko przed ogłoszeniem zwycięzców.
„Kiedy ogłoszono tegorocznych zwycięzców, nawet śmiałem się z radości – zwycięzcą został „Cia Doisacordes” z tym samym występem, który litewska publiczność zobaczy jako pierwsza po Paryżu! I kolejny wśród zwycięzców, występ po prostu niesamowity Alice Tibery Rende’s „Fora” pojawi się w przyszłorocznym programie Circulation. Od około roku dyskutujemy o tych dwóch spektaklach, a te wyniki tylko dowodzą, że na naszym festiwalu robimy coś dobrze” – zadeklarował.
Organizatorzy festiwalu są zachwyceni, że brazylijscy artyści tak dobrze zabłysnęli na wyłącznie francuskiej platformie. To dowód na to, ile bardzo dobra szkoła cyrkowa i odwiedzający ją współcześni artyści (w tym przypadku znany na Litwie Roberto Magro) znaczą dla twórcy, który potrafi zainspirować młodych ludzi do szukania nowych sposobów opowiadania o swojej rzeczywistości. „Cá entre nós” opiera się na dyscyplinie liny pionowej, która wymaga od wykonawców szczególnego przygotowania technicznego i siły: podczas występu nie ma żadnych zabezpieczeń, polegając na sile i zdolnościach artysty do utrzymywania równowagi, latania, wznoszenia się i kontrolować swobodny spadek na linie.
3-11 czerwca W tym roku międzynarodowy festiwal cyrku współczesnego „Circulation”, który odbędzie się w pięciu litewskich miastach, prezentuje spektakle z krajów leżących na pograniczu Europy: Senegalu, Maroka, Brazylii, Chile i Palestyny. Kiedy na co dzień słyszymy o migracji i kojarzymy ją z negatywną oceną, bardzo ważne jest, aby pamiętać, że podróże były głównym źródłem ludzkich doświadczeń od czasów starożytnych. Tak ukształtowała się tematyka tegorocznego festiwalu „Od migracji do cyrkulacji”, którego spektakle uzupełni bogaty program edukacyjny dostosowany do publiczności poszukującej różnorodnych doświadczeń.
Festiwal jest częściowo finansowany przez Litewską Radę Kultury i gminę Kowno. Partnerzy: Kowieńskie Centrum Kultury, Centrum Kultury Girstutis, Drukarnia Artystyczna, Państwowy Teatr Dramatyczny w Szawlach, Prienai Kulturalno-Wypoczynkowe Centrum Kultury Varėna.
„Ekstremalny gracz. Popkulturowy ninja. Nie mogę pisać w rękawicach bokserskich. Bacon maven. Namiętny badacz sieci. Nieprzepraszający introwertyk.”