Pan Skuodis: blokowanie obchodzenia sankcji tylko utrudni przekraczanie granicy na wschodzie

Marius Skuodis, minister komunikacji. Zdjęcie: Judita Grigelytė (VŽ).

Ostatnio, gdy na granicy litewsko-białoruskiej ustawiały się długie kolejki ciężarówek, a przewoźnicy domagali się od władz rozwiązania problemu przepustowości na przejściach granicznych, minister transportu Marius Skuodis powiedział, że aby uniknąć ewentualnych sankcji związanych z obwodnicą, przekraczanie granicy na wschód będzie coraz trudniejsze .

„Jeśli chodzi o kolejki, to są one nie z jakiegokolwiek powodu, ale dlatego, że egzekwowanie sankcji jest bardzo mocno wzmocnione. I naprawdę wspieram i będę wspierać służby celne w całej ich pracy” – powiedział Skuodis w radiu Žinių w czwartek.

„Niektóre towary podwójnego zastosowania wkrótce zostaną objęte zakazem transportu przez granicę, a wczoraj uzgodniono zestaw dodatkowych sankcji. W tym miejscu naprawdę trudno byłoby mi coś obiecać, zwłaszcza że nie jest to nie jest ode mnie zależy, że przekroczenie granicy na wschód będzie łatwiejsze. Myślę, że będzie to tylko bardziej skomplikowane z jednego prostego powodu – mamy niestety za dużo przypadków łamania sankcji i tych firm, które nie szanują wszystkich” – dodał. minister łączności.

Unia Europejska uzgodniła w środę jedenasty pakiet sankcji wobec Rosji za inwazję na Ukrainę.

W tym czasie Ministerstwo Gospodarki i Innowacji ogłosiło w zeszłym tygodniu, że zaproponuje rządowi tymczasowy zakaz – na okres jednego roku – lądowego transportu towarów podwójnego zastosowania, które mogą być użyte w wojnie z Ukrainą przez Litwę iz Litwy. .

„Staramy się robić wszystko, co jest możliwe, ale w tym miejscu sterowanie może być tylko jeszcze ciaśniejsze, chociaż nie jestem pewien, czy da się cokolwiek jeszcze mocniej kontrolować, ponieważ te śruby są już dokręcone” – mówi Skuodis.

W środę rano 350 ciężarówek czekało w Medininkai, 175 w Raigardzie, 330 w Solecznikach i 150 w Lavoriškės.

W ubiegłym tygodniu litewskie krajowe stowarzyszenie przewoźników samochodowych „Linava” poinformowało, że zwróciło się do ministerstw finansów i transportu oraz litewskich służb celnych o zwiększenie przepustowości przejść granicznych i pojemności traktorów.

Według Państwowej Straży Granicznej na Litwie tworzą się kolejki z powodu zamkniętych przejść na granicy polsko-białoruskiej, zaostrzonych kontroli celnych i niedostosowanej do tego ruchu infrastruktury.

5 czerwca Urząd Celny stosuje zaostrzoną kontrolę, aby zapobiec ewentualnemu obejściu sankcji i wwiezieniu towarów do Rosji – przewoźnicy muszą przedstawić dokumenty to potwierdzające, ale nie wszyscy je posiadają.

Polska wprowadziła od 1 czerwca zakaz wjazdu rosyjskich i białoruskich holowników.


Zabrania się powielania informacji agencji prasowej BNS w publicznych narzędziach informacyjnych oraz na stronach internetowych bez pisemnej zgody UAB „BNS”.

Wybierz firmy i tematy, które Cię interesują – poinformujemy Cię w osobistym biuletynie, gdy tylko zostaną wymienione w „Verslo žinės”, „Sodra”, „Registrų centrum” itp. w źródłach.