Mindaugas Indrašius, kierownik technologiczny firmy „Sonus exsertus”, zajmującej się montażem niezbędnego wyposażenia technicznego teatru, nie ukrywa, że jednym z największych wyzwań, przed jakimi stanął jego zespół, było zintegrowanie nowoczesnych systemów w historycznych przestrzeniach teatru. teatru, objętego ochroną dziedzictwa, oraz poszczególne detale dekoracji.
Przy integracji nowoczesnych rozwiązań konsultowano się z architektami i specjalistami ds. dziedzictwa kulturowego. Efekt przemawia do profesjonalistów – chroniona architektura pozostała nienaruszona, a uwagi widzów nie będzie rozpraszać widoczny sprzęt technologiczny.
„To największy projekt, który realizujemy. I to nie tylko w sensie technologicznym. Odbudowa Litewskiego Narodowego Teatru Dramatycznego to prawdopodobnie największy projekt modernizacji obiektu kultury w całym okresie niepodległości. Jednocześnie prace budowlane została przeprowadzona, zaktualizowano systemy inżynieryjne, zainstalowano nowe urządzenia technologiczne, a nawet zbudowano zupełnie nową halę” – podkreśla Indrašius, szef technologii w firmie Sonus exsertus.
Kompozytor Jonas Jurkūnas, który pracował w Nowej Sali LNDT, cieszy się, że nowo zainstalowane oprogramowanie oferuje o wiele więcej możliwości: „Po zainstalowaniu nowoczesnych technologii praca idzie znacznie szybciej. Dużo pracujesz w studiu, a kiedy przychodzisz do teatru, możesz od razu testować i adaptować pomysły, a przy konsoli możesz puszczać muzykę. W przeszłości robienie tego wszystkiego było znacznie bardziej skomplikowane. Dziś dźwięk można dostarczać w ciekawy sposób, inaczej kształtować przestrzeń dźwiękową, zmieniać ogólną akustykę dźwięku, podkładać głos aktorom. Zmienia się też gra aktorska. Całą tą przestrzenią akustyczną można sterować, co czyni ją ciekawszą, dźwięk może być wysyłany w różnych kierunkach w stronę publiczności. „Zmiana” pomysłów muzycznych jest znacznie szybsza. Wysokiej jakości dubbing pozwala oddać najbardziej subtelne dźwięki dokładnie tak, jak chciał tego kompozytor.
Jakie zatem nowości czekają LNDT w Wielkiej Sali? Wyposażony jest już w specjalne oświetlenie części ogólnodostępnej sterowane z kraju, które zapewni jednolitość i pozwoli na stworzenie różnorodnych efektów, np. zorganizować w teatrze.
Planowany jest również montaż czterech podestów ruchomych w miejsce starego koła scenicznego. Stworzą nowe możliwości techniczne spektakli wymagających zmiany poziomu posadzki sceny, a także ułatwią transport zestawów. Wyposażenie sceny zostanie uzupełnione o nowe ruchome balustrady i podesty dla orkiestry.
Poza tym wszyscy widzowie są zaskoczeni – według zdjęć, fragmentów znalezionych detali i wspomnień pracowników teatru, konserwatorom udało się przywrócić projekt starych krzeseł w Wielkiej Sali, stworzonych przez architektów Vytautasa i Algimantasa Nasvyčiai, tylko oni będą mieli standardowy komfort nowoczesnego teatru: nowy system wentylacji i ogrzewania powstał specjalnie pod siedzeniami widowni.
Iwan Wyrypajew, reżyser spektaklu Girti, którego premiera odbyła się w LNDT na początku tego roku, chwali najnowsze oświetlenie i nagłośnienie oraz podkreśla, że obsługa będzie musiała się wiele nauczyć przed otwarciem Wielkiej Sali.
„To oczywiste, że Litewski Narodowy Teatr Dramatyczny jest jednym z czołowych teatrów w Europie. Jednocześnie chcę powiedzieć, że potrzeba specjalistów, którzy mogą pracować na takim sprzęcie. W tym sensie teatr będzie musiał pracować ciężej, aby osoby obsługujące podążały za kontrolowanym sprzętem” – podzielił się dyrektor swoich obserwacji.
Pan Indrašius, kierownik ds. technologii firmy, która zrealizowała kilka projektów o randze krajowej, jest przekonany, że otwarci na innowacje specjaliści teatralni szybko zaczną pracować z najnowszymi systemami.
„Współpracujemy bezpośrednio z producentami sprzętu, konsultujemy się z ich specjalistami, przedstawicielami teatru, aby proces instalacji przebiegał sprawnie, a efekt był bez zarzutu. Rozumiemy, że w teatrze, gdzie cała akcja toczy się „na żywo”, Wymagania stawiane części technologicznej są szczególnie wysokie, dlatego starannie organizujemy i nadzorujemy cały proces instalacji urządzeń oraz szkolimy specjalistów w zakresie pracy z nowym sprzętem” – mówi Pan Indrašius.
„Myśliciel. Miłośnik piwa. Miłośnik telewizji. Zombie geek. Żywności ninja. Nieprzejednany gracz. Analityk.”