Polska odbudowuje małe porty | kl.lt

Polacy dają przykład Litwinom – jedno po drugim odbudowują swoje miasteczka.

Znalazł wsparcie UE

W ostatnich dniach w Polsce pojawiła się informacja o projekcie przebudowy małego portu rybackiego w miejscowości Darłów. Najciekawsze jest to, że Polska przygotowuje się do odbudowy tego portu przy wsparciu UE.

Polacy zapowiadają, że unijne wsparcie zostanie wykorzystane na odbudowę portu Darłowo.

Planując rozbudowę portu w Darłowie Polacy liczą na to, że krzyżuje się on z wieloma interesami w zakresie wykorzystania wybrzeża morskiego: rybołówstwem, transportem morskim, sprawami wojskowymi, ekologią, podwodnym dziedzictwem kulturowym, turystyką, badaniami naukowymi.

Tam, gdzie wybrzeża morskie są wykorzystywane do celów społecznych, gospodarczych i kulturalnych, dyrektywy unijne przewidują, że pomoc unijna może odbywać się zgodnie z przepisami procesów zagospodarowania przestrzennego. Przewiduje się również, że w takim przypadku zrównoważony rozwój portów może być zapewniony przy wsparciu UE.

W przypadku portu Darłów w Polsce taka klauzula się sprawdza. Władze tego kraju włączyły ten port do planu uregulowania obszarów morskich całej Polski i przedstawiają go jako ważny obszar morski z ekologicznego, gospodarczego i społecznego punktu widzenia.

Cel: Polacy znaleźli pieniądze w unijnych przepisach na przystosowanie portu rybackiego w Darłowie do celów społecznych, gospodarczych i kulturalnych. Fot. V. Matutis.

Pomiary nie były używane

Rząd litewski przekazał port Šventosios gminie Połąga. Stara się ożywić port, ale brakuje mu środków na najpotrzebniejsze i najdroższe prace – montaż pomostów w porcie Šventoji.

Port Sventoji ma podobieństwa z portem Darłów w Polsce. Šventoja ma zarówno możliwe interesy wędkarskie, jak i turystyczne. Port mógłby być również wykorzystywany do celów komercyjnych, ponieważ w pobliżu znajduje się terminal naftowy Būtinge. Może również pomieścić małe statki wycieczkowe, jeśli zostanie odpowiednio dostosowany.

Port Sventoji ma podobieństwa z portem Darłów w Polsce.

Mola Świętego Portu miałyby również służyć celom litewskiej ekologii wybrzeża. Przechwyciliby przybrzeżny piasek przemieszczający się na północ wzdłuż wybrzeża.

UE 2007-2014 w dokumentach programowych planowano, że co 30-50 kilometrów na wybrzeżu powstaną porty, do których będą mogli wpływać turyści z jachtami. Ten środek unijny nie został wykorzystany, aw latach 2014-2020 nie pozostał w dokumentach planistycznych. Jak widać na przykładzie portu Darłowo, pojawiły się inne środki, ale Litwa z nich nie skorzystała.

Modernizacja molo we Fromborku

Zaskakujące jest też z jakim entuzjazmem Polacy odbudowują inne porty nad Bałtykiem, Zatoką Gdańską czy Aistmariai. Po ustanowieniu w zeszłym roku przejścia statków do Aistmares przez Mierzeję Wiślaną, zaczęto zarządzać portami tej zatoki – Fromborkas, Tolkmickas, Elblongs.

W ostatnim czasie zaprezentowano postępy modernizacji portu rybackiego we Fromborku. Jest wyposażony w nowe pomosty, doki, prąd i inne niezbędne przyłącza. Port rybacki jest przystosowany do celów turystycznych. Oczekuje się, że Frombork będzie atrakcyjny ze względu na charakterystyczną architekturę, w tym średniowieczną katedrę.

Niektóre z budynków Fromborka upamiętniają także światowej sławy astronoma i matematyka Mikołaja Kopernika, który odwiedził to miasto w XVI wieku. Jako pierwszy opublikował teorię Układu Słonecznego, zgodnie z którą Ziemia krąży wokół Słońca. Przed nim Ziemia była uważana za centrum wszechświata.

Planowane jest połączenie Fromborkas z innymi nadmorskimi portami Aistmariai przez małe firmy żeglugi turystycznej. W przyszłości turystyczne szlaki wodne mogą pojawić się nie tylko do Tolkmickiej, Elbląga, ale także do Krynicy Morskiej w cyplu Wisły.


Zelene Stidolphe

"Certyfikowany fan sieci. Przedsiębiorca. Entuzjasta muzyki. Introwertyk. Student. Zły pisarz."

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *