Fot. Władimir Iwanowo (V)
Obalenie Rosji na Ukrainie sprawiło, że członkowie NATO ponownie poczuli potrzebę zwiększenia wydatków na obronę, powiedział w czwartek sekretarz generalny sojuszu w rocznym raporcie organizacji za 2022 rok.
Dokument, który analizuje wydatki Rosji od lata tego roku, mówi, że tylko 30 członków NATO spełnia swoje zobowiązanie do wydania co najmniej 2% swojego produktu krajowego brutto na obronę.
Mal, Stany Zjednoczone, największa armia NATO, kieruje wydatkami na obronę, stanowiąc 3,6% PKB. Grecja wydaje tyle samo na obronę.
Pozostałe kraje przekraczające cel 2% to Polska, Wielka Brytania, Chorwacja, Estonia, Łotwa i Litwa.
Taki kraj odzyskał siły po 2020 roku, kiedy 11 członków NATO zrealizowało cel 2% PKB. Jednak pan Stoltenberg podkreślił, że wojna na Ukrainie stworzyła nową rzeczywistość bezpieczeństwa i że alianci już zaczęli reagować.
Zaznaczył, że Niemcy zapowiedziały, że zamierzają przeznaczyć 100 mld euro. Eur za jego źle przygotowaną armię i gotować 2%. Berlin ogłosił takie plany zaledwie kilka dni po rozpoczęciu inwazji 24 lutego.
Szef NATO zwrócił również uwagę na podobne wysiłki Danii, Polski i Rumunii, aby osiągnąć cel finansowania.
Jednocześnie jest to ogromna różnica, powiedział Stoltenberg.
Przyznał jednak, że rządy muszą zrównoważyć swoje priorytety między obronnością, zdrowiem, edukacją i infrastrukturą.
Podkreślił jednak: Widząc nową rzeczywistość bezpieczeństwa, kiedy widzimy agresywne działania Rosji wobec Ukrainy, wszyscy rozumiemy potrzebę inwestowania w nasze bezpieczeństwo.
Według Stoltenberga zobowiązania do zwiększenia wydatków na obronę będą omawiane na czerwcowym szczycie NATO w Madrycie. Musi także opracować nową strategię obronną Sojuszu, specjalnie zaprojektowaną, aby odpowiedzieć na rosyjskie zagrożenie.
Myślę, że widzicie więcej inwestycji w obronę powietrzną, więcej inwestycji w szkolnictwo wyższe. Sekretarz Generalny NATO ma również więcej broni, znacznie więcej zdolności do operacji długoterminowych oraz najpotężniejsze zdolności.
Powielanie informacji BNS w mediach jest zabronione w mediach i na stronach internetowych bez zgody UAB „BNS”.
Wybierz firmy i tematy, które Cię interesują. źródła.
Temat Środowisko biznesowe
„Myśliciel. Miłośnik piwa. Miłośnik telewizji. Zombie geek. Żywności ninja. Nieprzejednany gracz. Analityk.”