Po prezentacji Sejm zatwierdził zakaz importu rosyjskiego LNG na Litwę

Po prezentacji Seimas zatwierdził propozycję zakazu załadunku i zgazowania rosyjskiego skroplonego gazu ziemnego (LNG) na stacji dystrybucyjnej LNG w Kłajpedzie oraz na małych instalacjach regazyfikacji.

We wtorek po prezentacji Sejm zatwierdził poprawki do ustawy o gazie ziemnym w tej sprawie, przedstawione przez ministra energii Dainiusa Kreivysa i przewodniczącego Komisji Bezpieczeństwa Narodowego i Obrony Sejmu Laurynasa Kaščiūnasa.

Za czytaniem głosowało 119 posłów na Sejm, przeciw był jedyny „chłop” Valius Ėuolas, a 11 wstrzymało się od głosu. Inne poprawki zostaną omówione podczas sesji jesiennej.

„Po prostu (SNG – BNS) jest przywożone z Polski ciężarówkami z gazem. Cryogas (Cryogas M&T Poland – BNS) wysyła bezpośrednio z Polski. Kilka tras pociągów miesięcznie bezpośrednio do dwóch firm. Mają one instalacje odgazowywania na swoim terenie” – powiedział D. Kreivysa przy przedstawianiu poprawek.

„Dotyczy to niewielkiej liczby (SNG – BNS) i kilku firm. Ale mówimy, że nie jest konieczne transportowanie nawet tych kilku zbiorników. Mamy terminal w Kłajpedzie, terminal odgazowujący na dużą skalę, z którego możemy wziąć” – powiedział minister.

Według D. Kreivisa firmy dostarczające rosyjski gaz tankowcami „są już gotowe do dostosowania się do nowych realiów”.

Zmiany, które mają na celu dalsze ograniczenie wwozu gazu na Litwę tankowcami, nastąpiły po tym, jak Krajowa Rada Regulacji Energetyki (GREEN) stwierdziła, że ​​pomimo zeszłorocznego zakazu importu rosyjskiego gazu rurociągami i terminalem w Kłajpedzie, LNG jest transportowane z Drogą lądową z Rosji na Litwę.

Niektóre firmy nadal importują gaz ziemny pochodzenia rosyjskiego, dostarczają go na Litwę tankowcami, odgazowują w małych instalacjach regazyfikacji LNG.

„Niektóre firmy nadal importują gaz ziemny pochodzenia rosyjskiego, dostarczają go na Litwę tankowcami, odgazowują w małych jednostkach regazyfikacji LNG” – czytamy w uzasadnieniu projektu.

Ministerstwo Energii i LNG oraz operator terminalu naftowego Klaipėdos Nafta powiedział BNS, że rosyjski gaz transportowany tankowcami na Litwę nie był transportowany przez terminal w Kłajpedzie i jego stację dystrybucyjną.

Według ministerstwa regulator rynku energii ustalił, że Cryogas M&T Poland importował gaz z rosyjskiej spółki zależnej Gazprom Export na Litwę autocysternami, omijając krajową infrastrukturę transportu i dystrybucji gazu oraz terminal LNG w Kłajpedzie.

We wtorek przedstawicielka VERT Loreta Kimutytė powiedziała BNS, że Cryogas M&T Poland sama informowała o tym w raportach przekazywanych zarządowi. Według niej sama rada nie monitoruje ani nie reguluje ruchu zbiornikowców LNG, więc nie ma informacji, czy są inne takie przypadki.

Marijus Simanavičius, menedżer ds. rozwoju biznesu w krajach bałtyckich Cryogas M&T Poland, powiedział BNS, że nie zna i nie może komentować informacji przekazanych przez ministerstwo i VERT i poradził kontakt z biurem firmy Polska.

Cryogas M&T Poland z siedzibą w Warszawie ogłasza na swojej stronie internetowej, że dostarcza LNG, który może być dostarczany cysternami kriogenicznymi.

Ministerstwo stwierdziło, że nie ma informacji, ile firmy, które go importowały, mogły wydać na transportowany w ten sposób rosyjski gaz i czy mógł on być reeksportowany do innych krajów.

Import LNG z Rosji na Litwę przez terminal w Kłajpedzie został wstrzymany od marca ub. r., a od kwietnia całkowicie wstrzymany został import rosyjskiego gazu, pozostawiając jedynie tranzyt do Kaliningradu – wszystko to zostało prawnie zakazane w czerwcu.


Zelene Stidolphe

"Certyfikowany fan sieci. Przedsiębiorca. Entuzjasta muzyki. Introwertyk. Student. Zły pisarz."

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *