Pokonanie największych twórczych wyzwań i wzniesienie się na szczyty najwyższych fal artystycznych w 2022 roku. Twórcy i pracownicy Państwowego Teatru Muzycznego w Kłajpedzie (KVMT) tradycyjnie zostali wyróżnieni nagrodami „Catch the Wave” dla profesjonalistów twórców teatralnych. Niespodzianka uroczystości: jeden z solistów otrzymał nawet dwie nagrody!
Pięć lat temu w Państwowym Teatrze Muzycznym w Kłajpedzie narodziła się nowa tradycja – z okazji Międzynarodowego Dnia Teatru honoruje się twórców teatralnych i wręcza im nagrody i dyplomy ustanowione przez teatr. Tej ceremonii wręczenia nagród nadano wymowną i symboliczną nazwę – „Złap falę”.
Tradycja ta, choć nowa, wrosła już w życie teatru i nawet szalejąca od dwóch lat (2020-2021) pandemia covidu nie zdołała jej zabić. Następnie wirtualny aplauz nagrodzono pracowników teatru, którzy sprostali największym wyzwaniom twórczym i wspięli się na szczyty najwyższych artystycznych fal.
„Symboliczne jest wręczenie tych nagród po premierze specjalnego projektu „Kłajpeda: wczoraj, dziś, jutro” poświęconego 100. jutra. Szczerze gratuluję, jestem dumny i życzę przezwyciężenia twórczych wyzwań i ponownego osiągnięcia najwyższych szczytów artystycznych fal”, życzyła Laima Vilimienė, dyrektor Państwowego Teatru Muzycznego w Kłajpedzie.
Solista Operowy Roku
Rita Petrauskaitė została uznana za „solistkę operową roku” za rolę syreny w operze „Syrenka” Antonina Dvoraka. Honorowy dyrygent KVMT Stanislavas Domarkas wręczył nagrodę soliście. „Najlepszą nagrodę otrzymuje się w domu. Spokojne niebo dla wszystkich” – życzyła R. Petrauskaitė.
„Co za szeroki wachlarz głosów i ról od Rity Petrauskaitė (Syrenka)!” To niesamowite, że R. Petrauskaitė również w tej części czuje się jak syrena w wodzie”, cieszył się reżyser Gytis Padegimas.
Sukces kocha ciężko pracujących, oddanych ludzi. Potwierdza to fakt, że w 2021 roku nagroda „Operowy Solista Roku” została również przyznana temu utalentowanemu profesjonaliście. R. Petrauskaitė jest solistką KVMT od 1991 roku i współpracuje z innymi litewskimi teatrami muzycznymi, orkiestrami i kompozytorami, dokonując światowych prawykonań ich utworów.
Artysta Baletu Roku
Yan Malaki został „Artystą Baletu Roku” za rolę Guya w tryptyku tanecznym „Dona Kichot” (część I), rolę młodego Fausta w spektaklu tanecznym „Faust” oraz rolę Žilvinasa w spektaklu tanecznym „Eglė zalčių karalienė” E. Balsisa. Nagrodę wręczyła ubiegłoroczna laureatka tej nominacji Daria Verovka. „Jestem bardzo wdzięczny KVMT za możliwość interpretacji głównych ról w wybitnych spektaklach. Dziękuję za zaufanie głównemu choreografowi Teatru Muzycznego, szefowi Służby Baletowej Aurelijasowi Liškauskasowi. Spróbuję jeszcze mocniej,” powiedział Y. Malaki.
Młody i ambitny Y. Malaki z Ukrainy szybko zaangażował się w występy repertuaru teatralnego, kreując tam coraz więcej głównych ról i debiutując jako początkujący choreograf. Niedawno premiera tryptyku spektakli tanecznych „Dona Kichot”, którego jednym z twórców jest Y. Malaki, przyciągnęła uwagę publiczności.
Początek roku
Od początku 2022 roku pracujący w Państwowym Teatrze Muzycznym w Kłajpedzie baryton Šarūnas Šapalas zdobywa nagrodę „Debiut Roku” za role w spektaklach z repertuaru sezonu: Mazetasa, WA Mozarta w operze „Don Juan” , Król Kartofla, A. Kučinskas w operze dziecięcej „Bulvinė pasaka”, Girdvainis, musical „Diabelska narzeczona” V. Ganelina, Kciuk, Baubas, opowieść muzyczna N. Sinkevičiūtė „Bezimienna opowieść”, Mysz II, A. Opera dla dzieci Kučinskasa „Star Opera”.
Charyzmatyczny solista Tadas Jakas, który poprowadził ceremonię i zdobył ubiegłoroczną nominację, przesłał wirtualne pozdrowienia Š. Šapalui, a nawet otrzymał odpowiedź zwycięzcy. „Dziękuję za zaufanie Teatru Muzycznego, za oferowane możliwości i powierzone mi role. Z tak wspaniałymi kolegami wszystko jest możliwe”, podziękował Š. Szapal.
Š., młodego barytona tworzącego efektowne role operowe. Šapalas jest uczniem słynnych solistów i pedagogów operowych V. Juozapaitisa i V. Prudnikovasa oraz kontynuatorem wokalnych i aktorskich tradycji tych wielkich Litwinów. Ch. Shapalas śpiewał w LNOBT i kreował główne role. Solistka koncertowała już w Finlandii, Estonii, Słowacji, Rosji, Czechach, Austrii, Tajwanie i Niemczech.
Flagowy Teatr Roku
Aurelijus Liškauskas, naczelny choreograf teatru muzycznego i kierownik działu baletu, zdobył nagrodę „Teatrowej Latarni Roku” za międzynarodową promocję nazwy teatru (tourse po Polsce), determinację i poświęcenie nie tylko w jego pracę jako głównego choreografa, ale także pomoc tancerzom trupy – Ukraińcom w przetrwaniu psychologicznych trudności spowodowanych wojną. Nagrodę wręczył Naglis Stancikas, zdobywca ubiegłorocznej nominacji. „Jestem szczęśliwy i wdzięczny. Mam nadzieję, że starczy mi sił, by jeszcze bardziej oświecić i uzasadnić moje nadzieje. Myślę, że każdy, kto pracuje w Teatrze Muzycznym, jest latarnią morską, ponieważ stara się dać publiczności jak najwięcej Dziękuję za możliwości!”, podkreślił A. Liškauskas
To jak ciągła nominacja, bo w 2021 roku A. Liškauskas został zwycięzcą „Wyzwania Roku”, ponieważ w trupie baletowej nieustannie stawia czoła wyzwaniom i rozwiązuje je z nieskończonym zaangażowaniem: jedzie, by sprowadzić do domu uciekających przed wojną, szuka zakwaterowania dla nich itp.
Nie tylko pandemia, ale i wojna, która dotknęła Ukrainę, dotknęła wszystkich mniej lub bardziej. Największe wyzwania pojawiły się przed trupą baletową KVMT, której 70% członków to obywatele Ukrainy. Część chłopaków pojechała bronić ojczyzny, a ukraińskim artystom baletowym trudno było wrócić do Kłajpedy i zaprosić członków rodziny. Nie wszyscy chcieli wyjeżdżać, niektórzy członkowie rodziny zostali, aby pomóc walczącym o pokój. Teatr aktywnie wspiera uciekających przed wojną artystów, oferując im bezpłatne miejsca pracy i pomagając w osiedleniu się na Litwie.
Wyzwanie roku
Reżyserka Rūta Bunikytė zdobyła nagrodę „Wyzwanie roku” za musical „Chikaga” Johna Kandera, który powrócił i zachwycił litewską publiczność. Pragnienie publiczności musicalu „Chicago” było tak wielkie, że cztery lata później odnowiono licencję musicalu na Broadwayu, a być może najpopularniejszy musical wszechczasów został reaktywowany i odbył kolejną trasę koncertową w grudniu 2022 roku na największych arenach w kraju.
Wyjątkowość Narodowego Teatru Muzycznego „Chikagos” w Kłajpedzie polega na jego adaptacji do większych przestrzeni, aren. W tym musicalu publiczność widzi więcej artystów niż w sztuce na Broadwayu, ponieważ litewska „Chikaga” obejmuje wszystkie grupy artystyczne Państwowego Teatru Muzycznego w Kłajpedzie: trupę baletową, chór i orkiestrę.
„Produkcja musicalu „Chicago” jest autorską pracą całego zespołu. W Państwowym Teatrze Muzycznym w Kłajpedzie stworzyłem kolejne produkcje, które poprawiły mnie jako twórcę.
Nie mogłem odróżnić jednego od drugiego, ponieważ wszystkie stały się wyjątkowymi testami, które zahartowały mnie jako twórcę, organizatora, dyplomatę i artystę. Dziękuję Państwowemu Teatrowi Muzycznemu w Kłajpedzie za otrzymane możliwości i chcę przyznać nagrodę najjaśniejszej gwieździe musicalu „Chikaga”, solistce Beatie Ignatavičiūtė”, zaskoczyła wszystkich R. Bunikytė.
Nagrodę „Złap falę” otrzymała B. Ignatavičiūtė, która wcieliła się w rolę Velmy Kelly w kultowym filmie „Chicaga”. „Ten musical to prawdziwe wyzwanie dla każdego solisty. Nie mieliśmy się za czym schować, więc każdy, kto pojawił się w „Chikadze”, próbował swoich sił jako główny artysta i dał z siebie wszystko zarówno jako aktor, tancerz, jak i piosenkarz” – wspomina B. Ignatavičiūtė w jednym z wywiadów.
Skarb teatru
Paulina Arlauskienė, główna projektantka kostiumów Państwowego Teatru Muzycznego w Kłajpedzie, otrzymała tytuł „Skarb teatru” za bezwarunkową miłość do teatru i jego ludzi. Laima Vilimienė, dyrektor Państwowego Teatru Muzycznego w Kłajpedzie, wręczyła najbardziej wzruszającą nagrodę, która wywołała łzy u niejednego uczestnika ceremonii. „Dziękuję za wsparcie. Po prostu odrabiam lekcje z miłością” – powiedziała skromna o. Arlauskienė.
W jednym z wywiadów P. Arlauskienė żartowała, że „artystyczne grzęzawisko” teatru ją pociąga i nie pozwala odejść. „To nie jest zawód. To sposób na życie, jak dla wszystkich ludzi, którzy żyją w teatrze”, zapewnia P. Arlauskienė, która rozpoczęła swoją karierę w 1984 r. w Operze Ludowej w Kłajpedzie, aw 1987 r., kiedy w Kłajpedzie Teatr powstał, została jedną z pierwszych pracownic.
P. Arlauskienė przed każdą premierą ekscytuje się nie mniej niż twórcy występujący na scenie. Przez prawie 40 lat setki przyszłych i istniejących gwiazd pojawiały się na scenie, by być zachęcane, współczuć lub być może po prostu służyć. A profesjonalista po prostu nie wyobraża sobie życia bez tej czynności.
Publiczna sympatia
Solistka Beata Ignatavičiūtė zdobyła najbardziej wyczekiwaną przez pracowników teatru muzycznego nagrodę „Sympatija publiczności” i jedyną, w której głosuje również publiczność. Zeszłoroczny zwycięzca, solista Vilius Trakys wręczył nagrodę swojemu koledze.
B. Ignatavičiūtė w 2009 roku ukończyła Konserwatorium im. S. Šimkausa w Kłajpedzie. w 2013 W 2015 uzyskał tytuł licencjata na Wydziale Artystycznym Uniwersytetu w Kłajpedzie. – Magister. Wokalistka jest wielokrotną laureatką konkursu im. Elżbiety Kardelienė Singer Contest. Od 2013 – solista Narodowego Teatru Muzycznego w Kłajpedzie. W teatrze tym wykreowała wiele ról w operach, operetkach i musicalach, m.in. najnowsze: Velmy Kelly (w musicalu „Chicago” J. Kandera), Eurydyki (w operetce „Orfeusz w piekle” J. Offenbacha) , Nieznajoma księżniczka (w operze „Mała Syrenka” A. Dvořáka). w 2009 nominowana do nagrody „Maska Dziękuję” za rolę Kristy w dramacie muzycznym „Adata” Z. Liepinisa. w 2019 nominowany do Państwowej Nagrody Teatru Muzycznego w Kłajpedzie „Złap falę” (nominacja Artysta Roku).
„Ewangelista kulinarny. Miłośnik podróży. Namiętny gracz. Certyfikowany pisarz. Fan popkultury”.