Przedstawiciel celny o sytuacji na białoruskiej granicy: „Litwa nigdy nie miała do czynienia z takimi przepływami”

Zenonas Buivydas, sekretarz generalny litewskiego narodowego stowarzyszenia przewoźników samochodowych „Linava”, powiedział w sobotę LRT, że największe kolejki utworzyły się na przejściu granicznym w Medininkai.

„W Medininkach zaparkowanych jest około 580 ciężarówek, czas oczekiwania wyniósłby prawie trzy dni, w Lavoriškės zaparkowanych jest około 140 ciężarówek, czas oczekiwania wynosiłby około 15 godzin. Na poczcie w Raigardzie jest około 260 pojazdów towarowych – To więcej niż półtora dnia. A w Solecznikach zaparkowanych jest około 380 samochodów ciężarowych. Realistycznie zajęłoby to około 40 godzin – dwa dni – powiedział.

W Polsce kolejki ciężarówek ciągnęły się ostatnio kilometrami, kiedy Warszawa, w odpowiedzi na polityczne rozprawy Mińska z przedstawicielami polskiej mniejszości narodowej, zamknęła kilka przejść granicznych dla wszystkich ciężarówek, z wyjątkiem tych zarejestrowanych w Polsce lub innych krajach Unii Europejskiej (UE). W związku z tym nasiliły się przewozy towarowe na Białoruś przez Litwę i Łotwę.

Pierwsze, przejście graniczne w Bobrownikach, zostało zamknięte 10 lutego w związku z wyrokiem 8 lat więzienia wydanym na Andrzeja Poczobuta, polsko-białoruskiego dziennikarza krytykującego reżim w Mińsku. W tym tygodniu zamknięte zostały również ostatnie funkcjonalne punkty kontrolne – Koročino i Kukurikau.

Ze swojej strony Mińsk ograniczył tranzyt polskich towarów przez białoruską granicę z Litwą i Łotwą, pozostawiając im możliwość udania się jedynie do przejść granicznych na wspólnej polsko-białoruskiej granicy.

Jak powiedział BNS Giedrius Mišutis, przedstawiciel Państwowej Służby Ochrony Granic (SBS), SBS i przejścia celne po stronie litewskiej działają obecnie na pełnych obrotach, ale kolejki rosną ze względu na znaczny wzrost natężenia ruchu.

Julius Kalinskas / 15min foto/Ciężarówki

„Funkcjonariusze pracują tyle, ile potrzeba, ale podwojenie sił nie pomogłoby, ponieważ punkty fizycznie nie są w stanie obsłużyć tak wielu lawet”, powiedział BNS w sobotę.

Według przedstawiciela VSAT przepustowość w Medininkai również spadła z powodu prac naprawczych w punkcie kontrolnym.

G. Mišutis przypomniał, że w związku z sankcjami nałożonymi przez UE na Białoruś i Rosję znacznie wydłużyły się również procedury kontroli ładunków.

Žygimantos Gedvilas/BNS foto/Giedrius Mišutis

Žygimantos Gedvilas/BNS foto/Giedrius Mišutis

„Oczywiście jest to polityka państwa i wymaga czasu” – powiedział.

„Litwa nigdy nie miała do czynienia z takimi przepływami”

Przedstawicielka Urzędu Celnego Lina Laurinaitytė-Grigienė zwróciła BNS uwagę, że Litwa nigdy nie miała do czynienia z tak dużym i nieoczekiwanym przepływem towarów, a kolejki tworzą się też dlatego, że infrastruktura punktów kontrolnych nie jest do tego dostosowana.

„Trzeba zrozumieć, że jeśli jest pas drogowy, po którym transport towarów może poruszać się w jednym kierunku, to jest to pas ruchu. wykorzystano grupy mobilne, na bieżąco reagujemy na sytuację i zapewniamy maksymalną liczbę funkcjonariuszy, którzy mogą pracować na tym stanowisku.Ale trzeba zrozumieć, że słup drogowy to nie słup gumowy, a Litwa nie miała jeszcze z tym do czynienia z takimi przepływami” – powiedział przedstawiciel urzędu celnego.

Potwierdziła, że ​​przepływ transportu towarowego zwiększył się zarówno dzięki działaniom Białorusi, jak i Polski.

„Wiąże się to z decyzją Białorusi o zakazie wjazdu przez Polskę przewoźnikom z krajów trzecich oraz decyzją Polski o zakazie wpuszczania białoruskich ładunków. Białorusini, nie mając możliwości przewożenia towarów przez Polskę, również przejeżdżają przez Litwę” – wyjaśnił przedstawiciel resortu.

Według L. Laurinaitytė-Grigienė, przewoźnicy byli wielokrotnie ostrzegani, że przejście graniczne w Miednikach jest przebudowywane i zalecali skierowanie transportu na inne słupki drogowe i „w miarę możliwości przeprawę przez Łotwę”.

Aiken Duartep

"Namiętny zwolennik alkoholu. Przez całe życie ninja bekonu. Certyfikowany entuzjasta muzyki. Fanatyk sieci. Odkrywca. Nieuleczalny praktyk twittera."

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *