Kolejki ciężarówek na białoruskiej granicy kurczą się

Rząd ciężarówek na przejściu granicznym Raigard. Zdjęcie: Linas Butkaus (VŽ).

Przedstawiciele służby celnej tłumaczą, że kolejki tworzą się, bo infrastruktura przejść nie jest do tego przystosowana.

Na początku tygodnia kolejki ciężarówek oczekujących na wjazd na Białoruś zmniejszyły się na wszystkich przejściach granicznych. Na Litwie, w związku z ograniczeniem ruchu ciągników na granicy polsko-białoruskiej, kolejki ciągników wzrosły na wszystkich przejściach granicznych.

Według Dyrekcji Litewskich Przejść Granicznych we wtorek rano w punkcie Medininkų na kontrolę czekało około 570 ciężarówek, w porównaniu z 620 w ostatni piątek i 630 w poniedziałek.Średni czas oczekiwania również skrócił się z 60 godzin w piątek do 55 godzin. godziny we wtorek.

Około 390 lawet czekało w Solecznikach we wtorek rano (około 500 w piątek), około 300 (315) w Lavoriškės i około 260 (około 360) w Raigardzie. W Solecznikach trzeba stać w kolejce przez 38 godzin (49), w Lavoriškės – 28 (30), aw Rajgradzie – 28 (38).

Zdaniem Ingi Mauricienė, szefowej wydziału łączności urzędu celnego, ze względu na sytuację geopolityczną nie da się zlikwidować kolejek – mogą one jedynie się ustabilizować.

„Obecnie kolejki można tylko mniej lub bardziej ustabilizować. Obecnie priorytetami litewskich służb celnych są realizacja sankcji nałożonych przez Unię Europejską oraz kontrola przepływu towarów podwójnego zastosowania. C To jest główny cel. To jest dlaczego kontrola niektórych samochodów trwa trochę dłużej niż zwykle” – powiedziała I. Mauricienė.

Według niej kolejki lawet wydłużają się przed weekendami i świętami.

„Kolejki zwykle rosną w weekendy i przed świętami. Również w przypadku zakłóceń (z powodu zakłóceń w systemie informatycznym, awarii zasilania itp.)” – powiedziała I. Mauricienė.

Według niej granica pracuje na pełnych obrotach i przewoźnicy powinni wybierać posterunki z najmniejszymi kolejkami.

„Infrastruktura i zasoby ludzkie są wykorzystywane optymalnie i dodatkowa pomoc niczego nie poprawi. Generalną rekomendacją dla przewoźników jest wybieranie stanowisk z najmniejszymi kolejkami” – powiedział celnik.

VŽ napisał, że Warszawa w odpowiedzi na represje polityczne Mińska wobec przedstawicieli polskiej mniejszości narodowej zamknęła kilka przejść granicznych dla wszystkich ciężarówek poza zarejestrowanymi w Polsce lub innych krajach UE. W związku z tym nasiliły się przewozy towarowe na Białoruś przez Litwę i Łotwę.

[{„title”:”Lenkijai uždarius pasienio punktą, Baltarusija imasi atsakomųjų veiksmų”,”url”:”https://vz.lt/verslo-aplinka/2023/02/18/lenkijai-uzdarius-pasienio-punkta-baltarusija-imasi-atsakomuju-veiksmu”,”category”:”ARTICLE”,”profiles”:[1016,1057,1067]},{„title”:”Kryzys na granicy polsko-białoruskiej zmusza nas do zwrócenia się ku Litwie”,”url”:”https://vz.lt/transportas-logistika/2023/02/21/lietuvisku -transporto -imoniu-dairosi -with-bialyoruskie-ograniczenia-konkurowac-z-polskimi-przewonikami”,”category”:”PREMIUM”,”profile”:[1016,1067,1659,1873]},{„title”:”Polska zamyka jedyne nadal działające przejście graniczne dla ciężarówek z Białorusi”,”url”:”https://vz.lt/transportas-logistika/2023/02/21/lenkija -uzdaro-vienintelis -przejscie-graniczne-dla-traktorów-z-Białoruś”,”category”:”ARTYKUŁ”,”profile”:[1016,1057,1067,1633,2140]},{„title”:”Cła: sytuacja na granicy z Białorusią się ustabilizowała”,”url”:”https://vz.lt/transportas-logistika/2023/03/06/muitine-situacija -pasienyje- su-baltarusija- stabilizowana”,”kategoria”:”ARTYKUŁ”,”profile”:[1016,1067,1659]}]

„Większe kolejki zaczęły się tworzyć po tym, jak Polska ograniczyła ruch na wszystkich przejściach granicznych z wyjątkiem jednego, Kozlovic. Ostatnio – od lutego – największy wzrost kolejek nastąpił po tym, jak Polska częściowo ograniczyła ruch i przekroczyła ostatnie otwarte przejście graniczne” powiedziała I. Mauricienė.

Przedstawiciele służby celnej powiedzieli wcześniej BNS, że Litwa nigdy nie miała do czynienia z tak dużym i nieoczekiwanym przepływem towarów, a kolejki tworzą się także dlatego, że infrastruktura kontroli na przejściach granicznych jest nieodpowiednia.


Zabrania się powielania informacji agencji prasowej BNS w publicznych narzędziach informacyjnych oraz na stronach internetowych bez pisemnej zgody UAB „BNS”.

Wybierz firmy i tematy, które Cię interesują – poinformujemy Cię w osobistym biuletynie, gdy tylko zostaną wymienione w „Verslo žinija”, „Sodra”, „Registrų centura” itp. w źródłach.