Na granicy litewsko-białoruskiej długa kolejka ciągnie się do niespotykanej dotąd długości

zdjęcie Władimira Iwanowa (V).

Po tym, jak Polska uderzyła w punkty kontrolne na granicy z Białorusią do transportu towarów, na granicy litewsko-białoruskiej ciągnie się kilometrami sznur ciężarówek, donosi radio LRT. Według urzędników celnych Litwa nie miała jeszcze do czynienia z takimi przepływami.

Dodano komentarz celny. Nowy ostatni rozdział.

Zenonas Buivydas, sekretarz generalny Krajowego Związku Pojazdów Linava na Litwie, potwierdził wcześniej LRT, że największa kolejka była na punkcie kontrolnym Medinink.

W Medininkai zaparkowanych jest około 580 ciężarówek, czas oczekiwania wynosi prawie trzy dni, w Lavorix zaparkowanych jest około 140 ciężarówek, czas oczekiwania około 15 godzin. Na poczcie Raigard jest około 260 pojazdów towarowych, ponad półtora dnia. W Alininkach stacjonuje około 380 pojazdów ciężarowych. To około 40 godzin, a właściwie dwa dni, powiedział.

W Polsce kolejka traktorów ciągnęła się ostatnio kilometrami, kiedy Varuva, w odpowiedzi na represje polityczne w Mińsku wobec przedstawicieli polskiej wspólnoty narodowej, powołał kilka przejść granicznych dla wszystkich traktorów, z wyjątkiem zarejestrowanych w Polsce lub innych krajach Unii Europejskiej . W związku z tym nasiliły się przewozy towarowe na Białoruś przez Litwę i Łotwę.

Pierwsze, przejście graniczne w Bobrowniku, zostało zamknięte 10 lutego w związku z skazaniem na dwa lata więzienia Andrzeja Poczobuta, polsko-białoruskiego dziennikarza krytykującego reżim w Mińsku. Ostatnie punkty kontrolne w Koroino i Kukurik zostały zamknięte w zeszłym tygodniu.

Ze swojej strony Mińsk ograniczył tranzyt polskich towarów przez białoruską granicę z Litwą i Łotwą, pozostawiając im możliwość udania się jedynie do przejść granicznych na wspólnej polsko-białoruskiej granicy.

Według BNS, przedstawiciela Państwowej Straży Granicznej Giedriusa Miutisa, służby i punkty celne po stronie litewskiej działają obecnie na pełnych obrotach, ale ze względu na znaczny wzrost ruchu kolejka się wydłuża.

Pareign pracuje tak ciężko, jak musi, ale podwojenie pojemności nic nie da, ponieważ fizyczne punkty nie będą w stanie służyć tak długo, jak to konieczne, powiedział dziś BNS.

Według przedstawiciela serwisu przepustowość w Miednikach również spadła z powodu prac naprawczych w punkcie kontrolnym.

G. Miutis przypomniał, że w związku z sankcjami nałożonymi przez UE na Białoruś i Rosję znacznie wydłużyły się również procedury kontroli ładunków.

Przygotuj się na to

Przedstawicielka Urzędu Celnego Lina LaurinaitytGrigien zwróciła BNS uwagę, że Litwa nigdy nie miała do czynienia z tak dużym i nieoczekiwanym przepływem towarów, a kolejka też się tworzy, bo infrastruktura posterunków kontrolnych nie jest do tego dostosowana.

Należy rozumieć, że jeśli istnieje pas drogowy, po którym transport towarów może jechać tylko w połowie, to jest tylko jeden. wiadomo, będziemy się do tego przygotowywać i planować, przesunięto zdolności, wykorzystano mobilną grupę urzędników, na bieżąco reagujemy na sytuację i zapewniamy maksymalną liczbę urzędników, którzy mogą pracować na tym stanowisku. Ale należy rozumieć, że słupek drogowy nie jest z gumy, a Litwa nie miała jeszcze do czynienia z takimi przepływami – powiedział przedstawiciel celny.

Potwierdziła, że ​​przepływ transportu towarowego zwiększył się zarówno dzięki działaniom Białorusi, jak i Polski.

Jest to związane z decyzją Białorusi o zakazie tranzytu przez Polskę oraz decyzją Polski o zakazie przewozu białoruskich ładunków. Trzech z nich pojechało po swój towar i przejechało przez Litwę, a Białorusini, nie mając możliwości przewiezienia towaru przez Polskę, jadą też przez Litwę – wyjaśnił przedstawiciel resortu.

Według L. LaurinaitytsGrigiens, Vejai wielokrotnie zwracał uwagę na przebudowę punktu kontrolnego Medininkai i zaleca kierowanie transportu na inne słupki drogowe iw miarę możliwości przekraczanie Łotwy.


Powielanie informacji agencji informacyjnej BNS w publicznych mediach informacyjnych i na stronach internetowych bez zgody UAB „BNS” jest zabronione.

Wybierz firmy i tematy, które Cię interesują, a my poinformujemy Cię w osobistym biuletynie, gdy tylko zostaną wymienione w Business, Sodra, Registry Center itp. w altówkach.