Lapkričio mėnesio duomenimis, sukčių veiksmų apimtis dar labiau išaugo. Jie jau panaudojo mažiausiai 124 profilius ir 119 netikrų svetainių adresų. Dla tych, którzy płacą parodytos netto 1144 netikros „Facebook” reklamos, o jų pasekta audytorija – beveik 10 mln. vartotojų. „Debunk” neabejoja, kad ši dezinformacinė kampanija prisidėjo prie liūdnos Lietuvos bankų asociacijos paskelbtos statistikos, kad trečiąjį šių metų ketvirtį iš Lietuvių sukčiai pavogė 2 mln. euro.
Aby odróżnić prawdziwą witrynę od fałszywej, warto zwrócić uwagę na adres witryny, który zwykle różni się od adresu rzeczywistego (np. istniejące media). Chociaż nazwa witryny jest podobna, często dodawane są niepotrzebne symbole i słowa. Fałszywe strony internetowe również kopiują wygląd rozpoznawalnych portali, jednak zawierają one szereg błędów i niespójności.
Przed głęboki fałsz technologii warto pamiętać, że dziś sztuczna inteligencja potrafi już imitować nie tylko ludzką twarz, ale także wideo, a także wkładać w usta słowa i myśli, których mówiący nigdy nie wypowiedział. Główną radą dla tych, którzy chcą uniknąć błędów, jest weryfikacja informacji z innych źródeł.
Użytkownikom portali społecznościowych zaleca się analizę profili autorów rozpowszechniających skandaliczne informacje. Zwykle są nowo utworzone, nie mają subskrybentów, historii wpisów – a to już poważny sygnał, że profil jest fałszywy i stworzony w celu oszustwa lub dezinformacji. Mieszkańcy, którzy zauważą takie profile, również mogą je zgłosić Debunking.org.
„Ewangelista kulinarny. Miłośnik podróży. Namiętny gracz. Certyfikowany pisarz. Fan popkultury”.