Wyjaśnił, dlaczego ceny paliw różnią się w Polsce i na Litwie: prawie 20%. taniej

Stacje benzynowe i eksperci tłumaczą, że lwią część różnicy w cenie ma akcyza i sąsiednia złotówka. Menedżerom stacji paliw na Litwie nie brakuje jednak apetytu.

Na stacji benzynowej kilka kilometrów od polskiej granicy cena benzyny jest nawet o grosz wyższa niż w Wilnie, około 1,5 euro. I w końcu dużo wyżej niż przy wjeździe do Polski. Za murem, na innej stacji benzynowej, przeliczenie euro na litr benzyny kosztowałoby 1,32 euro.

A jeśli jedzie się dalej do Suwałk na stację benzynową podobną do litewskiej przy granicy, cena za litr to niecałe sześć złotych. Oznacza to, że litr benzyny kosztuje 1,28. Różnica wynosi 24 centy za litr, czyli około 20%. Na początku sierpnia ceny paliw na Litwie iw Polsce były prawie takie same.

Ramūnas, który co dwa miesiące przychodzi do sklepów w Polsce, zauważa zmiany: „Około 10 centów… – Niewiele? – Tak. – Wypełnić? – Nie lałem, lałem na Litwie. Miłośniczka Litwy”.

Przeliczając średnią cenę litra benzyny na Litwie wynosi ona obecnie 1,47. W Polsce – 1,29. Echa cen dotarły już do Wilna: „Teraz w Polsce wydaje mi się taniej. Ludzie znów pojadą do Polski po zakupy. »

Szybki wzrost cen ropy jest odczuwalny na całym świecie. Ceny paliw rosną też w Polsce, ale na Litwie – mocniej:

„W tamtym czasie po prostu doszliśmy do naszej wiedzy. Nie sądzę, że tylko cena paliwa wzrosła w przypadku innych produktów.”

„Każdego dnia dostajemy coraz mniej za tę samą cenę. To naprawdę nie wchodzi w rachubę”.

„Byłem w Egipcie – 30 ct. Tam są dobre ceny.”

Ludzie zastanawiają się, co prowadzi do takiego skoku cen i różnicy w stosunku do Polski.

„Państwo ustala zbyt wysokie podatki akcyzowe”.

„Może stacje benzynowe wykorzystują sytuację i wyższe ceny na rynku, może pobierają wyższą marżę”.

Z jakich powodów ekonomiści widzą różnicę w cenie?

„Głównym powodem, jak w przypadku wszystkich towarów i usług, jest kurs waluty. Złoty pobierany jest w dniu poboru akcyzy. Jeśli później się zmieni, akcyza w złotówkach pozostaje taka sama, ale w euro jest niższa Ta różnica wynosi około 10 ct dla benzyny i około 5 ct dla oleju napędowego” – mówi ekonomista Sigismund Mauricas.

Wszystko to ma natychmiastowe odzwierciedlenie w ostatecznej cenie. Ekonomista Alexander Izgorodin stawia na pierwszym miejscu różne stawki akcyzy.

„Podatek akcyzowy na zwykłe paliwo na Litwie wynosi 25%, czyli prawie o jedną czwartą wyższy niż w Polsce. A na olej napędowy – o 13% wyższy. Fakt, że Litwa stosuje cła wyższe akcyzy oznacza również, że ceny paliw na Litwie są wyższe niż w Polsce – mówi.

Na Litwie akcyza na benzynę od litra wynosi 47 ct. W Polsce – 37 ct. Akcyza, podatek VAT, światowa cena ropy naftowej stanowią większość końcowej ceny paliwa, która jest niezależna od sprzedawców. Ale część należy. Zygmunt Mauricas zauważa, że ​​w tych tygodniach wzrosła również marża litewskich stacji benzynowych.

„Odsetek dostawców i sprzedawców jest ostatnio historycznie wysoki. Około 50-60 procent powyżej średniej, w ostatnim miesiącu był na podobnym poziomie” – mówi Ž. Maurizas.

A także bezpośrednio określa ceny na deskach rozdzielczych. „To około 26 centów, bez podatków i cen ropy naftowej. Było to 16-18 karatów. Wzrost jest wystarczająco wysoki ”, kontynuuje rozmówca.

Vidas Šukys, dyrektor wykonawczy Litewskiego Związku Stacji Paliwowych, zapewnia, że ​​wzrost nie był znaczący.

„Właśnie wtedy do nas dotarło. Stacje benzynowe praktycznie nie zwiększały marży” – zapewnia Vidas Šukys, szef Litewskiego Związku Stacji Benzynowych.

Według Šukisa, biododatki dodawane do paliwa również znacząco podnoszą cenę. Litwa stosuje maksymalną kwotę przewidzianą w dyrektywie – siedem procent.

„Dodanie biologicznego dodatku do samego oleju napędowego powoduje, że jest on o 10 centów droższy. Oto analiza z zeszłego miesiąca. To jest dużo. Wszystkie te rzeczy może regulować państwo – zarówno podatek VAT, jak i akcyza, a także część dodatku ekologicznego – mówi V. Šukys.

Zygmunt Maurice uważa, że ​​operatorzy stacji paliw zawsze będą mogli przynajmniej nieznacznie obniżyć ostateczną cenę. „Może to być obniżka o co najmniej 5 centów. Ale trzeba też je zrozumieć, jest dużo niepewności, ceny się wahają”, mówi.

A benzyna, która kosztuje półtora euro za litr i tańszy, ale też niezwykle drogi olej napędowy, również stają się pretekstem do podnoszenia cen usługodawców. „Koło jest błędne, ale dobrą wiadomością jest to, że marża sprzedawców ma tendencję do wahań, ale wraca do długoterminowej średniej”, mówi Ž. Maurycy.

Ekonomiści uważają, że ceny paliw mogą się ustabilizować, chyba że do wiosny. Władze nie planują zmiany akcyzy na paliwo w przyszłym roku, ale Ingrida Šimonytė wspomniała już, że akcyza na olej napędowy prawdopodobnie wzrośnie od 2023 roku. Zawsze była i nadal jest mniejsza niż benzyna, co zniechęcałoby do wybierając bardziej ekologiczne samochody.

Brinley Hamptone

„Myśliciel. Miłośnik piwa. Miłośnik telewizji. Zombie geek. Żywności ninja. Nieprzejednany gracz. Analityk.”

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.