W Europie obiekty FSRU eksplodują

Wojna Rosji na Ukrainie zmusza Europę i świat do szukania sposobów na życie bez rosyjskiego gazu.

Pilotaż budowy terminali

Litwa jako pierwsza w Europie całkowicie zrezygnowała z rosyjskiego gazu. Jest to możliwe od 2014 roku. Terminal LNG działający w porcie Kłajpeda pod koniec.

Instalacja odgazowywania lub odladzania gazu FSRU jest wykorzystywana na Litwie do odbioru skroplonego gazu ziemnego. Znany jest również jako statek odbierający gaz Independence.

Na Litwie toczyły się ogromne spory o wynajem tej jednostki. Są w Sejmie ludzie, którzy uważają, że ten statek kosztował Litwę za dużo, gaz stał się prawie złoty.

Na tle agresywnych działań Rosji wobec sąsiadów cena gazu na samej Litwie została odłożona na bok. Warto cierpieć z powodu cen energii, bo Ukraińcy jeszcze bardziej cierpią z powodu rosyjskiej agresji. Najważniejszym osiągnięciem jest to, że gaz dociera na Litwę ze Stanów Zjednoczonych, Kataru, a nawet Trynidadu i Tobago, ale nie z sąsiedniej Rosji.

Wydawało się, że wojna na Ukrainie wszystko ustawiła, zmuszając ją do kupowania niczego od Rosji i towarzyszącej jej Białorusi.

Wojna spowodowała również boom na budowę terminali LNG w Europie, zwłaszcza w krajach UE.

Proces: Gazowiec ze zbiornikami kulistymi zacumowany jest w punkcie odbioru gazu „Independence” w porcie w Kłajpedzie. Fot. V. Matutis

Różnica ceny

Litewski przykład skroplonego gazu ziemnego zrobił wrażenie, ale jednocześnie zmusił sąsiednie kraje do wyciągnięcia wniosków na temat wysokich kosztów sprzętu FSRU.

Łotwa ogłosiła niedawno, że chce zbudować terminal skroplonego gazu ziemnego z urządzeniami FSRU w porcie Skultė. Łotysze, w przeciwieństwie do Litwy, kupiliby lub wydzierżawili statek spoza FSRU i zamontowali zbiorniki odgazowujące na specjalnej platformie pływającej na wodzie.

Litewski przykład skroplonego gazu ziemnego zrobił wrażenie, ale jednocześnie zmusił sąsiednie kraje do wyciągnięcia wniosków na temat wysokich kosztów sprzętu FSRU.

Taka łotewska wersja terminalu LNG kosztowałaby 120 mln. euro. Byłoby to dziesięć razy tańsze niż budowa terminalu LNG w porcie w Kłajpedzie. Tylko za wynajem obiektu FSRU od momentu uruchomienia w 2014 roku. Litwa zapłaciła już ponad 1,225 mld. z wyłączeniem kosztów budowy samego terminala.

Nic dziwnego, że w terminalu LNG w Kłajpedzie zawsze toczy się debata na temat tak drogiego sprzętu. Jednak rosyjska inwazja na Niepodległe Państwo Ukraińskie zmniejsza szeregi przeciwników terminalu LNG w Kłajpedzie.

Adaptuje zbiorniki starych statków

Nawet podczas wojny na Ukrainie inne kraje, które potrzebują szybkich rozwiązań, aby porzucić rosyjski gaz, raczej nie zajmą się droższymi technologiami terminalu LNG.

Powstaje pytanie, co wybiorą Niemcy, które wydały już 3 mld dolarów. na budowę terminali LNG. To 3-4 terminale LNG. Budowa pierwszego mogłaby rozpocząć się jeszcze w tym roku.

W Niemczech rozważane są terminale LNG z urządzeniami FSRU lub czymś podobnym do tego, co jest w Kłajpedzie. Niemcy potrzebują od 8 do 10 miliardów terminali LNG o rocznej pojemności metrów sześciennych, co może skutkować zakupem dużych statków odgazowujących i ewentualną budową dodatkowych lądowych magazynów gazu.

Niemcy raczej nie zdecydują się na najtańszą trasę oferowaną przez różne firmy. Niedawno zaprezentowano wspólny projekt polskiej firmy JGC Corporation i japońskiego armatora Kawasaki Kisen Kaisha. Zachęcają do wykorzystywania starych sferycznych zbiornikowców LNG do promowania rozwoju terminali LNG. Zawierają około 125-140 tys. metrów sześciennych zbiorników kulistych. Przeniesienie zbiorników z takiego statku do nowego kadłuba to około 30%. tańsze niż budowa nowego statku. Według japońskiej firmy na świecie jest obecnie około 120 kulistych statków do transportu metanu. Około 50 z nich zostanie odpisanych po wygaśnięciu. Statki te podlegają szczególnie surowym wymogom.

Pierwszy zakład z używanymi kulistymi zbiornikami ze starego statku został przekazany przez polskich i japońskich producentów malezyjskiej firmie. Koszt takiego urządzenia to około 800 milionów. USD (około 740 mln euro).

Możliwe, że instalacja skraplania gazu (LNG) dla terminalu LNG, który ma powstać w polskim porcie Gdańsk, mogłaby zostać zbudowana w przyszłości z podobnych zbiorników.


Brinley Hamptone

„Myśliciel. Miłośnik piwa. Miłośnik telewizji. Zombie geek. Żywności ninja. Nieprzejednany gracz. Analityk.”

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *