V. Sinkeviius: W Brukseli nie uważa się, że porty portu w Kłajpedzie mogłyby być transportowane przez Białoruś

Virginijus Sinkeviius, komisarz europejski. Fot. Władimir Iwanowo (V)

Komisja Europejska (KE) wzywa członków Wspólnoty do pomocy Ukrainie w przyspieszeniu procedur celnych, zwolnieniu magazynów, budowie korytarzy logistycznych i zwiększeniu zdolności przeładunkowych w portach – powiedział Virginijus Sinkeviius, zastępca komisarza Litwy. Według niego jednak w Brukseli nie przewiduje się, aby porty portu w Kłajpedzie mogły być transportowane przez Białoruś.

Konieczne jest nadanie priorytetu korytarzom logistycznym, w szczególności pociągom przemieszczającym się do portów UE na stacjach przeładunkowych, oraz zapewnienie jak największej przepustowości w portach ukraińskich na sprzedaż rynków ukraińskich kombajnów – powiedział w czwartek SNB V. Sinkeviius. skomentowanie nowych propozycji KE dotyczących środków ułatwiających przepływ towarów na Ukrainę.

W środę KE zatwierdziła plan, w jaki sposób członkostwo we Wspólnocie mogłoby pomóc Ukrainie zapewnić do lipca około 20 mln euro. duża tona.

Według członka KE taka oferta skierowana jest głównie do krajów bałtyckich, Polski i Rumunii, ponieważ są one najbliżej Ukrainy. Zdaniem komisarza KE nie przewiduje budowy humanitarnego korytarza towarowego przez Białoruś.

Politycy nie mają takiej możliwości: jak zagwarantować, że zboże z Ukrainy trafi do Kłajpedy, a nie do żadnego rosyjskiego portu. Rosja już kradnie zboże z ukraińskich magazynów, a dziś statek przewożący to ziarno jest używany w Syrii – powiedział V. Sinkeviius.

Dodał, że jeśli Łukaszenka wyląduje samolotem tam, gdzie chce, będzie to normalne, nie będzie miał problemu z przechyleniem podwozia.

Zdaniem komisarza europejskiego nie przewiduje się dodatkowych środków na nowe działania, a KE miałaby być koordynatorem tego procesu.

KE powinna pełnić rolę koordynatora między UE a Ukrainą, aby operacje logistyczne były jak najbardziej efektywne, aw każdym kraju powinien powstać punkt kompleksowej obsługi, do którego mogliby się zwrócić ukraińscy eksporterzy – powiedział V. Sinkeviius.

Według niego, przed wojną 90% ukraińskich zbiorów zboża było transportowane przez porty, a eksport zboża stanowił około 20% dochodów z eksportu. obecnie na Ukrainie jest ich ponad 40 mln. t grd, które należy sadzić do lipca.

Marius Skuodis, minister transportu i komunikacji, powiedział w tym tygodniu, że są tylko dwa realne sposoby odblokowania ukraińskich portów lub stworzenia korytarza humanitarnego przez Białoruś przy pomocy instytucji międzynarodowych.

Według ministra trwają rozmowy w sprawie takiego korytarza, ale powinno to leżeć w gestii instytucji międzynarodowych, takich jak ONZ czy KE.

Według Szkud głównym problemem w transporcie zboża z Ukrainy na Litwę z pominięciem Białorusi jest słabo rozwinięta infrastruktura kolejowa: przez Polskę przejeżdżają obecnie tylko 23 pociągi dziennie. Szacuje się, że port w Kłajpedzie mógłby obsłużyć ponad 8 mln ton ładunków bez dodatkowych inwestycji. W tym czasie, ze względu na ograniczenia infrastrukturalne, szacuje się, że rocznie na Litwę będzie wysyłanych tylko do 1,5 mln ton. t grd ukraiński.

Logistyka między Ukrainą a Litwą jest skomplikowana przez różne koleje w porównaniu do Rosji, a Litwa zawsze korzysta z rosyjskich i polskich Europejczyków, dlatego konieczna jest zmiana taboru podczas transportu towarów.

Ukraina nie może zainwestować 20 mln. W zeszłym roku, kiedy wojna wywołana przez Rosję uniemożliwiła im transport statkami na złych trasach przez porty tego kraju nad Morzem Czarnym i Dunajem przez Rumunię. Ukraina prosi Unię Europejską o pomoc w ograniczeniu plonów poprzez otwarcie większej liczby kanałów logistycznych i ograniczenie kontroli.

Ukraina eksportuje rocznie około 50 mln ton pszenicy i kukurydzy. t.

Marius Vaega, szef przedstawicielstwa KE na Litwie, powiedział wcześniej, że Ukraina posiada 10% światowej pszenicy, 13% mięsa, 15% kukurydzy i 50% oleju słonecznikowego.

Afryka Północna i Bliski Wschód importują ponad 50% swojego importu z Rosji i Ukrainy.


Powielanie informacji BNS w mediach jest zabronione w mediach i na stronach internetowych bez zgody UAB „BNS”.

Wybierz firmy i tematy, które Cię interesują. źródła.