Patroni kupili lokal w Wenecji, aby zaprezentować sztukę litewską: pierwszą była praca Robertasa Narkus

N. Bumblienė mówi, że w przeciwieństwie do dużych krajów, takich jak Stany Zjednoczone, Francja czy Polska, Litwa nie ma stałego pawilonu i za każdym razem organizatorzy Biennale Sztuki w Wenecji muszą szukać nowego miejsca do realizacji projektu, który zawsze jest przygoda.

„Kiedy pojechał do Wenecji, R. Narkus od razu wybrał dwa lokale w dzielnicy Castello. Gdy zaczęli pracować, okazało się, że część z nich została wynajęta, a część tylko. CAC nie miał ani środków, ani zdolności prawnej do nabycia lokalu, więc aktywnie szukaliśmy mecenasów.Byliśmy bardzo szczęśliwi, że Justas Janauskas i Gabija Grušaitė zaufali projektowi i zgodzili się zainwestować w niezbędne lokale i przekazać je nam bezpłatnie” – wyjaśnia N. Bumblienė, kurator projekt.

Według niej jednym z kluczowych aspektów wystawy „Przeczucia jelit” był ścisły związek z otoczeniem i lokalnymi społecznościami, dlatego zespół nie chciał, aby lokal został odsprzedany i stał się kolejną przestrzenią komercyjną zaraz po biennale.



Przestrzeń litewskiego pawilonu narodowego w Wenecji

© Archiwum organizacji

„Dążymy do nawiązania bardziej wrażliwych relacji z miastem i jego mieszkańcami, dlatego byliśmy bardzo szczęśliwi, że nasze wizje i wizje patronów J. Janauskasa i G. Grušaitė zbiegły się. Jest już jasne, że po Biennale w Wenecji , przestrzeń będzie poświęcona niekomercyjnym działaniom sztuki współczesnej ściśle związanymi z tematyką prac prezentowanych w pawilonie R. Narkusa: artystycznymi eksperymentami, krytyką istniejących globalnych struktur, postępem nauki i techniki, ekologią, fikcją i humorem – mówi N. Bumblienė .

Sami J. Janauskas i G. Grušaitė widzą wartość we wspieraniu zespołu reprezentującego Litwę na Biennale Sztuki w Wenecji i chętnie przyczyniają się do rozwoju sztuki współczesnej na Litwie i jej reprezentacji za granicą.

O Pawilonie Litewskim na 59. Biennale w Wenecji od Centrum Sztuki Współczesnej, Wilno na Vimeo.

Artysta R. Narkus mówi, że kiedy zaczął przygotowywać pawilon, poczuł intuicyjne pragnienie bycia bliżej ludzi, podejmowania większego ryzyka: „wspólny artysta.

„Stworzenie pawilonu w tej przestrzeni to zarówno wewnętrzne wyzwanie, jak i prowokacja. Jednocześnie jest to trochę ambitne, bo wchodzimy i zmieniamy lokalny mikroklimat i to, jak będzie widoczny teren przez co najmniej przez najbliższe pół roku. Chcę wierzyć, że możemy być tą „dobrą” bakterią i tworzyć wzajemnie korzystne i znaczące relacje z lokalną społecznością” – mówi R. Narkus.

Kultura długofalowej filantropii na Litwie

Według kuratorki N. Bumblienė, Fundacja Sztuki Lewben jest jedną z najbardziej aktywnych fundacji na Litwie, która gromadzi, prezentuje i wspiera lokalną i międzynarodową sztukę współczesną. W jej zbiorach znajduje się również kilka dzieł R. Narkusa.

„Po rozpoczęciu współpracy z Litewskim Pawilonem Narodowym od razu poprosiliśmy ich o pomoc w pomyślnej i pełnej realizacji projektu. Bardzo się cieszymy, że fundacja od początku wspierała projekt i zgodziła się zostać jego sponsorem. Jej wkład finansowy jest bardzo ważny dla realizacji tego dużego i złożonego projektu” – mówi N. Bumblienė.

Zdaniem Viliusa Kavaliauskasa, prezesa zarządu Fundacji Sztuki Lewben, kultura mecenatu na Litwie zapowiada coraz więcej pozytywnych zmian, a przy samym wsparciu państwa naprawdę trudno jest zaprezentować artystów wysokiej klasy.

„Byliśmy jednymi z pierwszych, którzy dołączyli do spektaklu operowego „Słońce i morze” i tym razem wspieraliśmy występ Litwy R. Narkusa do czasu wygrania konkursu na projekt w 2020 roku Śledziliśmy twórczość tego artysty przez długo, a pierwsze prace włączyliśmy do kolekcji Fundacji Lewben Art w 2019 roku. Dziś w kolekcji mamy osiem prac artysty, w tym pierwsza praca zarówno do kryptografii R. Narkusa, jak i NFT w naszej kolekcji, ” mówi V. Kavaliauskas.

Prezes zarządu fundacji wspomina, że ​​w przyszłym ośrodku artystycznym Fundacji Sztuki Lewben przy ul. 6-12 W Wilnie, wraz z zespołem, będą dążyć do zaprezentowania litewskich artystów w kontekście międzynarodowym, opierając się istniejącej międzynarodowej kolekcji, i właśnie z tego powodu po raz trzeci z rzędu decydują się przyczynić do jednego najważniejszych prezentacji współczesnej sztuki litewskiej na Biennale w Wenecji.

Firma reklamy zewnętrznej JCDecaux Lietuva znana jest w kraju z nieustannego wspierania młodych artystów – wraz z Centrum Sztuki Współczesnej od siedmiu lat rozwija cykl wystaw Prix JCDecaux, dlatego ważne było kontynuowanie tej współpracy na Litewski Pawilon Narodowy.

„Kiedy dekadę temu zaczęliśmy aktywniej wspierać sztukę i twórców, wielu firmom wydawało się to niezrozumiałe. Cieszy fakt, że dziś coraz więcej z nich zdaje sobie sprawę, jak ważny jest wkład w promocję i upowszechnianie naszej kultury: mamy więcej nie raz był przekonany, że sukces Litwinów na międzynarodowej scenie artystycznej rozsławia Litwę, dlatego ważne jest, aby wspierać nie tylko wejście na międzynarodowe wody – mówi Žaneta Fomova, szefowa firmy reklamy zewnętrznej JCDecaux Lietuva.

Litewski Pawilon Narodowy zostanie otwarty 23 kwietnia podczas 59. Biennale w Wenecji. – 27 listopada Będzie dostępny w dwóch budynkach przy ul. 3200 i 3206, Campo de le Gate 30122, Wenecja. Śledź wszystkie aktualności dotyczące projektu na swoim koncie na Facebooku lub swojej stronie internetowej www.gutfeeling.xyz.

Pawilon litewski zostanie zaprezentowany przez Litewską Radę Kultury podczas 59. Biennale w Wenecji. Sponsorami projektu są Justas Janauskas i Gabija Grušaitė, Fundacja Sztuki Lewben i JCDecaux Lietuva.

Surowo zabrania się wykorzystywania informacji opublikowanych przez DELFI na innych stronach internetowych, w mediach lub gdzie indziej, lub rozpowszechniania naszych materiałów w jakiejkolwiek formie bez zgody, a jeśli uzyskano zgodę, DELFI musi być podane jako źródło.

Brinley Hamptone

„Myśliciel. Miłośnik piwa. Miłośnik telewizji. Zombie geek. Żywności ninja. Nieprzejednany gracz. Analityk.”

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.