Od klasycyzmu do XX wieku: muzyczna podróż w czasie

Najłatwiej zapomnieć o chwili i cofnąć się w czasie poprzez muzykę. Wystarczy kilka chwil, a wyobraźnia przenosi nas do XVIII wieku. Austria… Pianista młodego pokolenia Lukas Gedvilas zaprasza nas w taką podróż. Jego recital „Od klasycyzmu do XX wieku” odbędzie się 11 maja. 18:30 Sala na pierwszym piętrze Sali Koncertowej w Kłajpedzie.

Repertuar sali koncertowej w Kłajpedzie często zdobią najzdolniejsi młodzi litewscy wykonawcy. Niezależnie od wieku są to już dojrzałe i zdecydowanie wschodzące osobowości, których nazwiska wkrótce staną się najbardziej pożądane w planach litewskich i zagranicznych sal koncertowych. Tym razem publiczność czeka na spotkanie ze zwycięzcą konkursu Premio Scarlatti, L. Gedvilasem.

Biografia twórcza pianisty obejmuje zwycięstwa w międzynarodowych konkursach we Włoszech, Hiszpanii, Niemczech, Polsce i na Litwie, koncerty w kraju i za granicą, udział w projektach łączących różne dziedziny artystyczne oraz koncerty w zespołach kameralnych o różnym składzie. Na studia wybrał litewskie i estońskie akademie muzyczne i teatralne.

Do programu swojego pierwszego recitalu w Kłajpedzie „Od klasycyzmu do XX wieku” L. Gedvilas wybrał dzieła J. Haydna, E. Griega i A. Skriabinasa. Według artysty „ten program łączy różne epoki i jest jak podróż przez nie. Wybitni kompozytorzy opowiadają w swoich utworach o momentach swojego życia osobistego lub indywidualnego. »

Haydn, jeden z najsłynniejszych kompozytorów austriackiego klasycyzmu, pisał głównie genialną muzykę major. Wśród jego bogatego dziedzictwa, które obejmuje około 1000 utworów, jednym z najważniejszych jest jego sonata fortepianowa. Na koncercie L. Gedvilas wykona krystalicznie czystą 31. Sonatę.

Dokładnie sto lat później powstał kolejny utwór do wykonania na koncercie – mała ballada E. Grieg, op. 24 g-moll. Można sobie wyobrazić góry Norwegii, bo to właśnie ludowa pieśń, która tam rozbrzmiewała, jest podstawą muzyki tego utworu. Jej wariacje pokazują, jak wiele różnych muzycznych historii może opowiedzieć jedna melodia. Sam kompozytor wykonał balladę raz na prywatnym koncercie. Świadkowie powiedzieli, że Grieg włożył swoją duszę w przedstawienie.

Trzeci etap koncertu to dzieło rosyjskiego modernisty A. Skriabina. Pianista wejdzie w XX wiek. z czterema preludiami fortepianowymi i Fantazją h-moll. Dzieła te są już dalekie od porządku i światła klasycyzmu, który zastąpią namiętne przeżycia zakodowane w muzyce, a decyzje twórcze, na podstawie których pisane są nawet dzieła naukowe, są trudne do wytłumaczenia. Skomplikowane technicznie utwory ujawnią również wysoki poziom profesjonalizmu młodego pianisty.


Brinley Hamptone

„Myśliciel. Miłośnik piwa. Miłośnik telewizji. Zombie geek. Żywności ninja. Nieprzejednany gracz. Analityk.”

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *