Linava: Inwestycje litewskich firm transportowych w Polsce osiągają rekordowe poziomy | Biznes

Pokazują to najnowsze dane Banku Litwy i Departamentu Statystyki dotyczące dynamiki inwestycji litewskich za granicą oraz dane zebrane przez Litewskie Narodowe Stowarzyszenie Przewoźników Drogowych Linava.

Dla porównania IV 2020 W III kwartale inwestycje litewskich firm w polskim sektorze transportowym wyniosły 30 mln LTL. EUR, 2019 w IV kwartale – 23,5 mln. euro.

Fot. Linava / Lithuanian Business Investments in Poland

Eksperci przewidują, że wraz z rozwojem polskiego sektora logistycznego, litewski sektor logistyczny będzie stawał się coraz bardziej atrakcyjny, a ściągalność budżetów zmniejszy się.

Ekonomista Alexander Izgorodin zauważa, że ​​inwestycje litewskich firm w polski sektor transportowy nie tylko rosną, ale mają coraz większy udział w ogólnej strukturze litewskich inwestycji zagranicznych w Polsce. Na przykład czwarty w 2019 r. W trzecim kwartale inwestycje w sektorze transportu stanowiły 8,5%. w całej strukturze litewskich inwestycji w Polsce, a w 2021r. w IV kwartale – już 16,7 proc.

„Oznacza to, że w ciągu dwóch lat „waga” sektora transportu w strukturze inwestycji litewskich w Polsce podwoiła się. Sektor transportu stał się jednym z głównych kierunków inwestycji litewskich w Polsce. Wzrost inwestycji w polską logistykę sektor oznacza również wzrost polskiego sektora logistycznego, bo inwestycje i działalność litewskich firm w Polsce wpadną we wskaźniki sektora transportowego sąsiedniego kraju, a nie Litwy.strata dla naszego państwa i jego budżetu” – mówi A. Izgorodina.

Według ekonomisty biznes zawsze przenosi się tam, gdzie warunki są najkorzystniejsze. Trzeba ubolewać, że państwo litewskie nie jest w stanie zaoferować atrakcyjnych warunków, a inwestycje biznesowe opuszczają Litwę.

Zenonas Buivydas, sekretarz generalny Litewskiego Krajowego Związku Przewoźników Drogowych Linava, mówi, że w ostatnich latach nasilił się rozwój firm transportowych i przeprowadzki do sąsiedniej Polski, gdzie można szybciej zatrudnić kierowców ciężarówek dalekobieżnych.

„Polscy koledzy są w stanie zatrudnić obcokrajowców w ciągu tygodnia lub dwóch. Tymczasem na Litwie, aby zatrudnić obywateli państw trzecich, potrzeba ponad dwóch miesięcy, aby przejść przez niezbędne procedury oraz wypełnić i zatwierdzić niezbędne dokumenty. Ponadto w Polsce panują znacznie korzystniejsze warunki finansowania działalności gospodarczej, co znacznie ułatwia firmom transportowym uzyskanie kredytu w bankach. Nie zapominajmy o stawkach ubezpieczenia znacznie tańszych w przypadku ubezpieczenia samochodu, dzięki czemu przedsiębiorcy nie mają pytań co wybrać, ”wyjaśnia Z.Buivydas.

Vytas Bučinskas, wiceprezes stowarzyszenia Linava, zwraca uwagę, że korzystniejsze otoczenie podatkowe i wejście w życie wymogów pakietu mobilności, który zobowiązuje ciężarówkę do zwrotu do kraju rejestracji co 8 tygodni, zachęcają również inwestycja w sąsiednim kraju.

„Polska jest bliżej przepływów towarowych w Europie, więc firmy doceniają, gdzie jest dla nich korzystniej ulokować, aby spełnić wymogi pakietu mobilności. Ponadto kwestia kwot dla pracowników spoza Unii Europejskiej pozostaje nierozwiązana na Litwie , chociaż wielokrotnie prosiliśmy rząd o zniesienie kwot, nie ma dla nich logiki”.

mają zastosowanie do zawodu deficytowego. W Polsce proces rekrutacji jest dobrze ugruntowany, więc firmom łatwiej jest działać tam, gdzie warunki są korzystniejsze – mówi V.Bučinskas.

Brinley Hamptone

„Myśliciel. Miłośnik piwa. Miłośnik telewizji. Zombie geek. Żywności ninja. Nieprzejednany gracz. Analityk.”

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.