Cła: kolejki na granicy z Białorusią wyznaczają ich przepływ z Polski Biznes

Według Laimisa Žlabisa, szefa wydziału organizacji kontroli departamentu celnego, linie holowników na granicy z Białorusią formowały się po zwróceniu się w stronę Polski, zwykle przez polską granicę z Białorusią i Ukrainą.

„Przepływ ładunków nigdzie nie znika, kierowcy szukają sposobu na opuszczenie Unii Europejskiej w kierunku Białorusi, aby przewieźć ładunek dalej na wschód lub do samej Białorusi. Tym samym wybierają naturalnie najwięcej (posty – BNS Najbliższy jest posterunek drogowy Raigardas, a posterunek solecznicki idzie jeszcze dalej” – powiedział BNS L.Žlabys.

– Oni (holowniki – BNS) musieli przejść przez Polskę, ale wiedząc, że wyjazd z Polski jest trudny, zwrócili się do sąsiedniego kraju – Litwy – dodał.

Według przedstawiciela celnego obecnie 55 proc. Słup Raigard i 40%. W chłodni czekają ciężarówki, których zadeklarowanym miejscem wyjazdu były polskie organy celne.

Według L.Žlabisa sytuację komplikuje fakt, że najbliżej Litwy polsko-białoruskie przejście graniczne Kuznica-Bruzgi jest obecnie zamknięte, a na kolejnych posterunkach odbywają się akcje obywatelskie, którym towarzyszą blokady ruchu. W tym czasie kierowcy omijali granicę polsko-ukraińską z powodu toczącej się w kraju wojny.

„W normalnych warunkach na granicy polsko-ukraińskiej (dla ładunków – BNS) wskazano niektóre urzędy wyjazdowe z Unii Europejskiej do tego samego odcinka Rosji i Białorusi. (…) Ale sam rozumiesz, że niewiele osób zdecyduje się na przekroczyć dziś granicę polsko-ukraińską gdzieś na wschodzie z powodu działań wojennych” – powiedział L. Žlabys.

Powiedział, że celnicy mają teraz do czynienia z dwukrotnie większym ruchem niż wcześniej. Na przykład, według L.Žlabis, przepustowość posterunku drogowego Raigardas wynosi 200 pojazdów dziennie.

Według litewskiej Dyrekcji Straży Granicznych, 595 ciężarówek czekało na wjazd na Białoruś w czwartek rano na poczcie w Miednikach, 610 na poczcie w Salcininkai i 501 na poczcie Raigardas.

Trzy ciężarówki czekały na wjazd w rejon Kraszoje w Rosji.

Według Białoruskiego Państwowego Komitetu ds. Granic, ponad 40 ciężarówek czekało na kontrolę w wewnętrznym punkcie kontrolnym, ponad 350 w Kotłówka, ponad 400 w Kamieniu Lohe, ponad 340 w Perwałce i ponad 480 w Benecain.

Około 590 ciężarówek czekało na kontrolę z Białorusi na Łotwę i ponad 520 ciężarówek jadących do Polski.

Zelene Stidolphe

"Certyfikowany fan sieci. Przedsiębiorca. Entuzjasta muzyki. Introwertyk. Student. Zły pisarz."

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *